Professorer: Hov Coop, hvad blev der af strategien?

Markedet for dagligvarer er under stort pres med de stigende fødevarepriser. Men der skal alligevel tænkes strategi. Og der er måske stadig plads til differentiering i markedet.

»Er vi stadig den bedste ejer? Det er et godt spørgsmål at stille sig når forretningsmodellen kommer under pres,« skriver Marcus Asplund, Marie Louise Mors, og Thomas Rønde. Mads Jensen

Nogle gange skal topledelsen af store virksomheder tage et skridt tilbage for at få et godt overblik over strategien. Det er der god tid og overskud til, når forretningen er sund, og det er lyse tider. Men når forretningen er presset, og alle kurver peger nedad, så er det svært at have det overskud.

Coop er som andre i dagligvarebranchen hårdt presset. De stigende mad- og energipriser tvinger mange af deres kunder til at søge de laveste priser og bedste tilbud. Det skaber et pres på virksomheder som Coop til hurtigt at rette op på de røde tal.