Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Du kan indsende forslag til kommentarer på debat@berlingske.dk.

Bureaukratiet vandt: Derfor melder jeg mig ud af Foreningsdanmark

Det er simpelthen blevet for besværligt at deltage aktivt i foreningsarbejde på grund af bureaukrati og besvær.

Frank V. Knudsen er træt af bureaukrati ifm. foreninger: »I den ene forening, jeg er medlem af og kasserer for, har en i fordums tid oprettet medarbejdersignatur og er dermed administrator på virksomhedens medarbejdersignatur. Det har nu resulteret i, at jeg/vi ikke kan komme ind i e-boksen, da vedkommende ikke kan huske noget om, hvordan der skal logges ind.« Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Jeg er kasserer for to grundejerforeninger i sommerlandet indtil juli måned 2019, og så er det slut. Jeg vil ikke mere med alt det bureaukrati, der nu er kommet.

Der må være nogen, der er gået helt grassat i at finde på nye måder, man skal legitimere sig på. De fleste foreninger har en bankkonto eller vil oprette en, og når man vil det, så går det helt galt.

Først skal man udfylde et skema med bestyrelsesmedlemmer og deres funktion. Det skal så underskives af alle (det kan være vanskeligt, når bestyrelsesmedlemmer er spredt over hele landet). Så skal alle bestyrelsesmedlemmer indsende et billede af pas/kørekort og sygesikringsbevis, og det kan også volde vanskeligheder at få samlet ind.

Jeg har lidt svært ved at forstå, hvorfor man ikke kan bruge NemID, for det må vel være fuldgyldig legitimation, eller hvad? Så skal der være et underskrevet referat fra seneste generalforsamling, og til sidst skal vedtægterne indsendes.

Frank V. Knudsen Fold sammen
Læs mere

De fleste foreninger holder generalforsamling en gang om året, og dér kan der udskiftes medlemmer af bestyrelsen. Det har så den konsekvens, at når bestyrelsen skal opdateres i forbindelse med banken, skal hele smøren indsendes igen – jeg er blevet træt, siger nej tak og stopper til sommer.

Man kan heller ikke sælge sit hus uden, at ejendomsmægleren skal have billede af pas/kørekort og sygesikringsbevis. Igen: hvorfor kan NemID ikke bruges. Det har vi jo i forvejen?

Når man så har en konto i banken, får man kontoudtog mv. i e-boks, og det er for så vidt okay, men man skal have en medarbejdersignatur for at gå ind i »e-boksen« for foreningen.

Det skyldes, at en forening skal have et CVR-nummer, for ellers kan man ikke tale med myndigheder. Og man regnes for et firma.

I den ene forening, jeg er medlem af og kasserer for, har en person i fordums tid oprettet medarbejdersignatur og er dermed administrator på virksomhedens medarbejdersignatur. Det har nu resulteret i, at jeg/vi ikke kan komme ind i e-boksen, da vedkommende ikke kan huske noget om, hvordan der skal logges ind.

Ved forsøg på kontakt til Nets, der administrerer ordningen med medarbejdersignatur, er det ikke lykkedes mig at finde ud af, hvordan man skifter administrator uden den gamle administrators godkendelse. Man kan ikke ringe til Nets, selvom der står et nummer på hjemmesiden. Man bliver ledt rundt i »tryk et, to, tre eller fire« osv., indtil man får at vide, at man kan trykke syv for at komme til hovedmenuen.

Da foreningen er regnet som firma, koster det 250 kr. at få hjælp. Jeg har ikke prøvet endnu, og det gør jeg heller ikke, for jeg gider ikke mere. For mit vedkommende er det helt slut med foreningsarbejde.

Jeg har ærlig talt svært ved at forstå, at man bygger et så voldsomt bureaukrati op for foreninger med begrænset fagkundskab i bureaukratiets kunst.

For mig ser det ud til at være skabt af folk, der har gået alt for længe i skole og tabt forbindelsen til det virkelige liv.