152 elever fra Københavns åbne Gymnasium: Lad være med at definere vores klassekammerater som problemer

De to lærere har meget lidt tillid til gruppen af elever med minoritetsetnisk baggrund, som de endda selv har undervist i flere år. Det er elever, der har masser af potentiale på lige fod med alle andre unge i og uden for uddannelsessystemet, skriver 152 tidligere og nuværende elever fra Københavns åbne Gymnasium.

»Alle gymnasier har udfordringer. Det har vores også. Derfor er elevfordelingsaftalen vigtig for både vores gymnasium og alle andre gymnasier i Danmark,« skriver 152 tidligere eller nuværende elever fra Københavns åbne Gymnasium. Søren Bidstrup (arkiv)

I sidste uge vågnede vi hver især op til en artikel fra Berlingske. I artiklen kritiserede to tidligere lærere fra vores gymnasium skolens ledelse og tegnede et billede af en skole præget af problemer. Artiklen gav os hver især ondt i maven. Lærernes beskrivelse var nemlig langt fra den hverdag, vi mødte i vores gymnasieår, og det overraskede os, at deres beskrivelser omhandlede gymnasiet, vi selv gik på.

Det, der i høj grad efterlod os frustrerede, var lærerens beskrivelse af vores klassekammerater. I artiklen blev der lagt vægt på skolens elever med minoritetsetnisk baggrund. De blev beskrevet som problemmagere, der saboterer undervisningen og skaber en stemning i klasserne sammenlignet med ragnarok. Konklusionen fra læreren var, at størstedelen af de minoritetsetniske elever ikke er egnet til at modtage undervisning. Hvordan kan de tillade sig at konkludere det?