Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.

Vi skal finde de globale grønne briller frem

Regeringens mål om en CO2-reduktion på 70 procent i 2030 er et vigtigt signal til omverdenen men et utilstrækkeligt fikspunkt for dansk erhvervsliv. Dansk økonomi og den grønne omstilling kræver, at vi målrettet styrer efter, at vores løsninger skal kunne skaleres og eksporteres globalt.

Nana Bule, adm. direktør, Microsoft Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Danmark er en lille åben økonomi. Vores samfunds velstand er bygget på industrialiseringen og globaliseringen, og inden coronakrisen ramte, udgjorde eksporten omkring 50 procent af vores bruttonationalprodukt. I medgang er det en styrke at være så integreret med verdensøkonomien. Men i modgang er det en skrøbelig position.

Vi kan endnu ikke opgøre de samlede konsekvenser af corona for hverken det danske samfund eller erhvervslivet, men man kan ane kistebunden i statskassen og hos flere virksomheder. Vi ville alle hellere have været foruden, men når nu krisen er her, så lad os gribe muligheden for at få Danmark – ikke bare i gang igen – men op i gear!

Grøn eksport skal accelerere dansk økonomi

Vi er verdens mest bæredygtige land, tre ud af ti af verdens mest bæredygtige virksomheder er danske, og i stærkt samspil mellem det offentlige og private erhvervsliv har vores planer om energiøer og brintfabrikker vakt opsigt verden over. I kombination med vores høje uddannelsesniveau har Danmark alle forudsætninger for at bidrage til at løse den massive klimaudfordring.

Regeringens mål om 70 procents CO2-reduktion er vigtig, men helt problemfri er målsætningen ikke. For stirrer vi os blinde på det danske mål, så risikerer de innovative løsninger med globalt potentiale at vige for kortsigtede og dyre tiltag. Og det vil svække vores konkurrenceevne og koste dansk økonomi. Derfor bør vi ikke alene orientere os efter det nationale udledningstal, når vi diskuterer klimahandlingsplaner, men også efter den grønne eksport, der bidrager til både globale klimaforbedringer og vores nationale økonomi.

Kigger man tilbage på det seneste årti, så ser udviklingen positiv ud. I 2010 eksporterede vi grøn energiteknologi til en værdi af 43,3 milliarder kroner, og i 2019 var værdien vokset til 71,8 milliarder på et marked, der kun vil vokse yderligere med spirende enighed om en grøn genopbygning af Europa.

»I en krisetid kræver investeringer både mod og kapital. Forsknings- og udviklingsfradraget kan skabe råderum i de veletablerede virksomheder, men vi skal have iværksætterne med – de spiller en helt afgørende rolle i den tværindustrielle digitale innovation.«


Digitalisering er en løftestang for den grønne omstilling

På tværs af de 13 klimapartnerskaber går digitalisering og data igen som limen til at skabe løsninger på tværs af de traditionelle industrier. Netop sektorkoblingen er vigtig og kalder på nye aktører eller nye alliancer, når der skal findes løsninger til at komme i mål med vores klimaambitioner.

Det er den innovation, vi skal have sat strøm til, så vi ser flere digitale løsninger, der kan skaleres og eksporteres, uanset om det er veletablerede virksomheder eller startups der står bag. Digitalisering er vores løftestang udover landets grænser, når vi taler grøn omstilling og økonomisk vækst.

Når Danfoss, som eksempel, udvikler en ny digital service, der ved hjælp af intelligent teknologi i realtid kan overvåge kølemontre og sikre energieffektivisering, så bidrager det jo ikke alene til, at danske supermarkeder kan reducere deres energiforbrug med 30 procent. Løsningen kan nemt eksporteres – og det endda selvom grænserne er lukkede.

Vi skal bygge på vores styrkepositioner og bringe vores stolte entreprenør- og ingeniørarv ind i den digitale tidsalder. I en krisetid kræver investeringer både mod og kapital. Forsknings- og udviklingsfradraget kan skabe råderum i de veletablerede virksomheder, men vi skal have iværksætterne med – de spiller en helt afgørende rolle i den tværindustrielle digitale innovation.

En grøn genstart af dansk økonomi kræver, at vi finder de globale briller frem og fokuserer på løsninger og ideer, der kan skaleres. Vi skal have både store virksomheder og visionære iværksættere til at udforske det nye marked og vækstpotentiale, der ligger i at udvikle grønne digitale services på tværs af industrier. Med den tilgang får vi ikke bare Danmark, men også den globale, grønne omstilling op i gear.

Nana Bule, adm. direktør, Microsoft Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Gregers Tycho/Ritzau Scanpix.