Toperhvervskvinde som oprører – men hvornår er stiletter blevet rebelske?

Klædt i træningstøj påtrykt ordet »Fighter« lader CEO, advokat og iværksætter Mia Wagner sig afbilde med et par stilletter om halsen i en reklamekampagne for sko, RoccamoreRebels. Hvorfor er det, at seje erhvervskvinder skal elske fodtøj, man kun med besvær kan gå i?

Mia Wagner, CEO i Freeway-koncernen, giver den som rebel – med stiletter i snor om halsen i reklame for stiletter. PR-foto

Der er mange gode grunde til at respektere Mia Wagner. Som tidligere forsvarsadvokat, eneste kvindelige investor blandt alfahannerne i TV-programmet »Løvens Hule«, direktør for Freeway-koncernen, mor til to – og erklæret »gammeldags feminist« – er hun en rollemodel for mange kvinder, som nægter at underlægge sig det kønsopdelte arbejdsmarked, hvor de fleste kvinder fortsat beklæder service- eller omsorgsjob og tjener færre penge end mændene.

»Jeg vil gerne inspirere kvinder til at turde lidt mere og til at tage deres plads. Man må selv definere sine ambitioner. Det er mig lige meget, hvad du drømmer om i dit liv, men jeg synes bare, jeg ser, at kvinder kan holde sig selv tilbage. Hvis du drømmer om at blive læge, hvorfor læser du så til sygeplejerske?« sagde hun i et interview med Berlingske tidligere på året. Godt brølt, Mia!