Kære store virksomheder: Betal jeres regninger til tiden, please

Der er ingen tvivl om, at likviditet, og især mangel på samme, er et kardinalpunkt for, hvordan en mindre virksomhed – og ikke mindst dens ejer – har det. Og manglen er ofte stor. Årsagen er ikke altid, at der ikke er kunder: Langt de fleste, som de små leverer til, betaler nemlig aldrig til tiden. Så skal vi hjælpe alle ud af krisen – så start med det.

Når du somkunde for eksempel fylder indkøbsvognen, betaler du selvfølgelig ved kasse et. Men hvorfor gør de store virksomheder ikke altid det samme over for de små leverandører, der ofte må vente meget længe på betaling for en udført opgave. Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix Henning Bagger

Jeg glemmer aldrig, hvor stolt jeg var, da jeg skabte min lille kommunikationsbiks. Jeg fik min første kunde, der var en international virksomhed. Kort efter fulgte et par små og to store til. De tre store alene var nok til at underholde min forretning, min fantastiske første medarbejder og betale vores regninger.

De små var også spændende kunder, de gav ikke så meget indtjening, men de gav os noget at rive i. Sådan var det i hvert fald på papiret. Kort efter viste det sig nemlig, at det var de små, vi skulle leve af. De betalte som regel deres regninger til tiden – det gjorde de store ikke. Ofte heller ikke en måned efter. Ofte heller ikke to.