Storkoncern sætter ind mod stress: Mærsks medarbejdere skal lære at åbne munden

De fleste er nok enige i, at det på alle måder har værdi at gøre noget ved arbejdslivets stress. Men hvordan gør man det i praksis? I en af Danmarks allerstørste koncerner har man de seneste måneder lagt kølen til sin model.

Henriette Boisen har titlen head of rewards. Hun er ansvarlig for A.P. Møller - Mærsks storstilede trivselsprojekt. Niels Ahlmann Olesen

I dag er det hverken i offentlighed eller arbejdssammenhæng nogen skam at tale om stress. Tværtimod vil det nok være de færreste, som afviser en konklusion om, at det moderne arbejdsliv ofte skaber menneskelig mistrivsel.

Men én ting er den overordnede diskussion, noget andet er praksis. Hvordan angriber en stor arbejdsgiver i realiteten problemstillingen? Det er der mange bud på, og et aktuelt ét af slagsen kommer fra en af Danmarks største virksomheder, A.P. Møller - Mærsk.