Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.

It-branchen kan gøre en stor forskel for klimaet

Coronanedlukningerne boostede digitaliseringen af Danmark til glæde for blandt andet den grønne omstilling. Nu handler det for it-branchen om ikke at miste grønt momentum, men i stigende grad også have fokus på genanvendelse og bæredygtig udnyttelse af naturressourcer, skriver Kathrine Forsberg, administrerende direktør i Atea, i denne kommentar.

Kathrine Forsberg er topchef i Atea, der i begyndelsen af 2022 blev en del af den prestigefyldte Global 100-liste over verdens mest bæredygtige virksomheder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I begyndelsen af året landede Danmark en førsteplads i digitalisering. EU-Kommissionen måler hvert år medlemsstaternes fremskridt indenfor digitalisering i sit Digital Economy and Society Index, og for året 2021 sprang Danmark fra tredjepladsen til førstepladsen.

Vi ligger altså helt i top, når det gælder både digital infrastruktur og digitale kompetencer i befolkningen.

Jeg kan blive helt stolt, når jeg tænker på den digitale rejse, som vi i Danmark har været på under corona, hvor nedlukningen pludselig gav anledning til at tænke digitalt: fysiske møder blev til onlinemøder, dagligvarehandlen flyttede fra butikkerne til internettet, klasseundervisning blev til onlineundervisning og så videre.

Omend det tog et par Teams-opkald, hvor kompetencerne skulle pudses af, og nysgerrige børn og forstyrrende kæledyr skulle håndteres, så vil jeg vove at påstå, at langt størstedelen af befolkningen pludselig følte sig hjemmevant bag webkameraet og fortrolig med muteknappen. Jeg plejer at kalde det digitalisering på speed – for det var det, Danmark gennemgik under coronanedlukningerne.

Vores digitale kompetencer accelererede for fulde gardiner og blev en integreret del af vores hverdag, vores liv. Dette digitale momentum må vi ikke slippe – det skal bibeholdes, og det skal udnyttes. For digitalisering er fremtiden og ikke mindst en del af løsningen i den grønne omstilling, som vi bestræber os på at opnå.

It er en stor del af løsningen

Jeg sidder som formand for regeringens klimapartnerskab for service, it og rådgivning, og det gør jeg blandt andet, fordi jeg mener, at vi som it-sektor har potentiale til at gøre en stor forskel for klimaet. Selve it-sektoren står for 0,4 procent af Danmarks samlede CO₂-udledning, så vi er ikke en stor del af problemet.

Til gengæld er vi en stor del af løsningen. For it-branchen kan designe, implementere og rådgive om udvikling af nye teknologier.

Fra politisk side er der sat et mål om at reducere CO₂-udledningen med 70 procent inden udgangen af 2030, og eftersom det i høj grad bliver erhvervslivet, og ikke mindst den offentlige sektor, som skal eksekvere i forhold til at nå målet, er det helt afgørende, at vi samarbejder.

Klimapartnerskabet er derfor et utroligt vigtigt værktøj, og samtidig er der ingen tvivl om, at it og teknologi kommer til at drive store dele af den grønne omstilling.

For både it og teknologi er en vigtig fællesnævner for alle 14 klimapartnerskaber, der netop efterspørger digitalisering og nye teknologiske løsninger. Jeg er derfor begejstret for, at regeringen har taget vores anbefalinger til sig, men jeg kunne godt ønske mig, at det gik hurtigere med af få taget teknologierne i brug. Vi har løsningerne klar, men vi mangler bare, at de bliver implementeret.

Vi skal have orden i eget hus

Jeg kan selvfølgelig ikke bare pege på andre uden også at feje for egen dør. Kigger jeg indad på Atea, er det enormt vigtigt, at vi har orden i eget hus. Derfor har vi de seneste ti år haft stor fokus på klimavenlige tiltag. Alt fra at sikre, at lyset i mødelokalet slukker, når den sidste deltager forlader det, til at mindske rejseaktiviteten, så vores medarbejdere benytter digitale møder, hvor det er muligt.

Men det er i det små. I det store hele har vi lagt en utrolig ambitiøs 2030-plan, som blandt andet indeholder et mål om at opnå et en-til-en-forhold mellem vores solgte it-enheder og dem, der genbruges. Det gør vi gennem vores service GoItLoop, som er hjørnestenen i vores tilgang til cirkularitet.

I 2020 genbrugte eller gendannede vi 453.210 enheder fra vores kunder, og GoItLoop er nu det største genanvendelses- og genbrugsprogram i Norden. Vi sørger for nyt liv til cirka 55 procent af de indleverede it-enheder, mens 45 procent bliver genanvendt.

I begyndelsen af året blev Atea en del af den prestigefyldte Global 100-liste over verdens mest bæredygtige virksomheder. Her blev Atea nummer 51 på den samlede liste, og nummer 1 indenfor it-serviceindustrien.

Det er der en grund til, for vi vil gerne tage et bredt ansvar. Som leverandør kan vi påvirke hele værdikæden – både producenter og kunder – i deres valg. Derfor er Atea fortaler for ansvarlige indkøb af materialer uden giftig kemi, vi er med til at sikre bæredygtig udnyttelse af naturressourcer i produktionen og sikre sund etik og god adfærdsrådgivning.

Selvom vi ikke er i mål, håber jeg, at vi som Nordens største it-virksomhed kan være med til at styrke en bevægelse i branchen, som kan bringe os tættere på vores fælles mål om en grønnere fremtid.