Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.

Brug den forestående krise til at modernisere ledelsen

Den økonomiske udvikling er vendt totalt på hovedet siden coronapandemien. Lederne står nu overfor en mere foranderlig opgave, og det kalder på en ny type ledelse.

Marianne Dahl, direktør for Microsofts vesteuropæiske salgsarbejde. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Min sommerklumme sidste år handlede om »Det nye Danmark« – efter pandemien. Konklusionen var dengang, at Danmark havde klaret sig godt. Digitaliseringen og de økonomiske hjælpepakker havde holdt hånden under os. Aktiekurserne, forbruget, beskæftigelsen, huspriserne og endda den grønne omstilling kørte da også opad igennem resten af 2021. Den danske BNP-vækst blev i 2021 den højeste i 27 år med 4,7 procent. De største problemer syntes at være manglen på arbejdskraft og omstillingen til hybrid work for de kontoransatte.

Nu et år efter er aktiemarkederne faldet markant, og det danske BNP havde en negativ vækst på 0,5 procent i første kvartal. Kort sagt, økonomien lider. Regningen for den ekspansive pengepolitik under først finanskrisen, så gældskrisen og senest coronakrisen kombineret med krig i Ukraine, fortsatte coronanedlukninger i Kina og længere tids ubalance mellem udbud og efterspørgsel har vist sig at være en giftig cocktail. Spørgsmålet er ikke længere, om der kommer en recession, men hvor lang og dyb den bliver.

Det lettelsens suk, som lød sidste sommer, er for længst afløst af dybe panderynker.

Fælles for de udfordringer, som virksomhederne står overfor, er, at de er udefrakommende og pludseligt opståede. For et år siden talte ingen om lavkonjunktur. For tre år siden talte ingen om en pandemi. For fem år siden talte ingen om bæredygtighed. Og for ti år siden var digitalisering ikke en del af den strategiske agenda, men udliciteret til den, der kunne tilbyde de laveste priser.

Det kalder på en ny slags ledelse. Tidligere var en dygtig leder (oftest) en styrmand eller -kvinde, der kiggede ned på skibets kontrolpanel og holdt øje med sine kpi’er. I dag bliver en dygtig leder nødt til at kravle op i masten og spejde efter geopolitiske spændinger, klimakriser som skovbrandene i Spanien og oversvømmelser i Tyskland samt mulige cyberangreb. Ligesom den teknologiske udvikling vil blive ved med at skabe nye vindere og tabere. Her er metaverse et eksempel på en teknologi, som modnes netop nu – og som forudsiges fundamentalt at ændre på, hvordan vi driver forretning. På samme måde, som internettets gennembrud gjorde det for 25 år siden.

Ledere står overfor en mere foranderlig opgave, og det kalder på en ny type ledelse:

Led med et brændende ønske og ikke en brændende platform

Du skal tage udgangspunkt i et brændende ønske for fremtiden. Vi har lært at skabe en brændende platform som grunden til forandring, selvom vi alle er mere motiverede af et brændende ønske. Det skaber begejstring for fremtiden og reducerer usikkerheden ved selve forandringen, når ledere peger positivt frem, og ikke negativt tilbage. Et brændende ønske kan bruges som kompas i en foranderlig verden. Det kan en brændende platform ikke.

Skab en learn it all-kultur og ikke en know it all-kultur

Du skal skabe en læringskultur. Vi har lært, at det er vigtigt at have styr på alle detaljer for vores ansvarsområde. Men nu hvor vi står i en verden med udefrakommende udfordringer, der ikke var til at forudsige, skal ledere sikre en reel læringskultur frem for en videnskultur. Evnen til at skabe fremdrift i situationer med mange ubekendte er blevet et afgørende konkurrenceparameter.

Sæt digitalisering, bæredygtighed og mangfoldighed i centrum

Du skal sikre, at virksomheden skaber værdi for alle: Medarbejdere. Kunder. Investorer. Samfund. Som en del af virksomhedens design – og ikke via en esg-strategi (environmental, social, governance). Det er vigtigt, at vores produkter og organisation er tænkt igennem for alle køn, etniciteter, handicap, seksualiteter og aldre i sit udgangspunkt, og at vores værdikæde i sit grunddesign er bæredygtig. Sådan er det også med teknologi. Alle virksomheder er blevet teknologivirksomheder.

Gør lederskab betydningsfuldt – ikke ledelsen

Du skal insistere på at skabe værdi med din ledelse. Det er din pligt som leder, at arbejdet bliver meningsfyldt for den enkelte. Hvis du ikke synes, at det er vigtigt, så er ledelse nok ikke en vej for dig. Ledelse skal betyde noget. Men husk også, at det er ledelse, der er betydningsfuldt, mens ledelsen ikke er det.

Vis din sårbarhed og ikke dit mod

Du skal have mod til at vise din sårbarhed. Kun de bedste ledere tør sige: »Det ved jeg ikke«. Kun ved at vise vores tvivl og sårbarhed skabes psykologisk sikkerhed, så resten af virksomheden tør stå frem med deres udfordringer. Det er fundamentet for en lærende og højt præsterende organisation. Problemer skal frem i lyset, så vi kan lære af dem. Husk at kunderne nok skal opdage fejlene – så frem med dem. Og du må gå forrest.

Lad os bruge den forestående krise til at modernisere ledelse, så vi endnu engang kommer styrket igennem.