Danmarks nyslåede øldronning, CBS-professor Majken Schultz, er sprunget ud som Danmarks mest magtfulde erhvervskvinde.
I februar satte hun sig til rette i formandsstolen hos Carlsbergs største aktionær, Carlsbergfondet. Samtidig tiltrådte hun som næstformand for bestyrelsen i bryggeriet Carlsberg.
Majken Schultz har speciale i virksomheders omdømme og har nu fået solid indflydelse i Carlsberg-koncernen, hvor fonden ejer lige knap 30 procent af aktiekapitalen og kontrollerer 76 procent af stemmerne i bryggeriet.
Danmarks nye, mægtige erhvervskvinde får også via store donationer fra Carlsbergfondet enorm indflydelse på den danske forskningsverden. I 2020 modtager fonden 701 millioner kroner i udbytte fra bryggeriet.
Højtlønnet formand
Majken Schultz' forventede værd for fond og virksomhed kan aflæses af den honorering for formandsjobbet på over 1,7 millioner kroner, som hendes forgænger modtog i 2021. Dertil kommer hendes honorar på 660.000 kroner for at beklæde næstformandsposten i bryggeriet i 2022. I alt over 2,3 millioner kroner – en spids mere end honoreringen af Carlsberg-bryggeriets bestyrelsesformand, Ørsted-stjernen Henrik Poulsen. Han får knap to millioner kroner.

Som højtlønnet formand for Carlsbergs hovedejer har Majken Schultz siden februar befundet sig midt i bryggeriets ulyksalige russiske dilemma, hvor virksomheden langsomt, men sikkert er blevet presset til først at stoppe investeringer og markedsføring, dernæst opgive produktion af Carlsberg-øl og endelig sætte de otte Baltika-bryggerier til salg og potentielt sige farvel til op mod 20 milliarder kroner.
Processen er gået hårdt ud over Carlsbergs omdømme, men heldigvis har bryggeriet en internationalt anerkendt ekspert i branding i topledelsen.
Bestyrelsesprofessor og arabisk
Majken Schultz er langtfra nogen elfenbenstårns-professor. Sammen med forgængeren i Carlsberg, nanoprofessor Flemming Besenbacher, CBS-kollegaen Thomas Plenborg og Aarhus-professoren Nina Schmidt, som ganske vist har trappet ned, hører Majken Schultz til de universitetsprofessorer, som dansk erhvervsliv har haft bud efter.
Schultz har haft bestyrelsesposter i Danske Bank (i perioden hvor den mislykkede imagekampagne »New Standard« blev lanceret), B&O, Danske Spil, Danish Crown og sidder fortsat som næstformand i Realdania.
I den akademiske verden har hun siden 1996 været professor i virksomheders omdømme på CBS, hvor hun arbejder med identitet, kultur, image og corporate branding i erhvervslivet.
Majken Schultz har publiceret mere end 60 peer reviewed videnskabelige artikler, hendes arbejde er oversat til spansk, koreansk, portugisisk, tyrkisk og arabisk, og hun er International Research Fellow på centret for corporate reputation på Oxford University og på den højtrangerende Saïd Business School samme sted, og hun er medforfatter eller redaktør på et dusin bøger.
Omdømme er altså Majken Schultz' absolutte spidskompetence, og som videnskabskvinde har hun nu – omend under ulykkelige omstændigheder – fået foræret sit livs case, hvor hun efter årtiers teoretisering har chancen for at demonstrere over for omverdenen, hvordan man omsætter ideer til praksis – også når det gør ondt.
Tavshed er guld
Problemet er bare, at imageprofessoren ikke siger et kuk. Hun er formentlig aktiv på de indre linjer i Carlsberg-sfæren, men offentligheden informeres kun minimalt og fortrinsvis skriftligt via Carlsbergs presseafdeling om, hvad der foregår.
Det er superærgerligt – også set i lyset af, at det er skatteyderne, der har betalt professorens løn i årtier og dermed været med til at finansiere hendes forskning. Vi vil gerne have Majkens Schultz' svar på en række spørgsmål om den salgsproces, som nu er sat i værk.
Salg til oligark?
Kan Carlsbergs brand holde til, at bryggerigiganten sælger sin russiske forretning til en oligark? Hvor længe må salgsprocessen trække ud? Er der hold i rygter om muligt salg til en venligtsindet stråmand med henblik på tilbagekøb efter Ukraine-krigens afslutning?
Carlsberg vil ikke deltage i et brandudsalg, men hvad betyder det for tidsperspektivet? Kan det ende med, at Carlsberg slet ikke får solgt de otte Baltika-bryggerier? Hvor stor er skaden på omdømmet hidtil? Og hvordan vil Carlsberg gribe genopbygningen af samme op?
Spørgsmålene står i kø. Hvorfor har hovedejeren, Carlsbergfondet, tøvet så forholdsvis længe med beslutningen om at droppe det russiske marked? Har fonden bekymret sig om fremtidige udbytter og dermed færre donationer til videnskab?

Eneste dansker uden mening
Der har været talt meget om aktivt ejerskab de senere år, og radiotavsheden klæder ikke Majken Schultz. Tidligere TV 2-chef Merete Eldrup, som er bestyrelsesformand for Rockwool Fonden, der ejer 25 procent af Rockwool, har i det mindste modet til at stå frem.
Rockwool er, ligesom Carlsberg har været, under pres for at lukke og slukke i Rusland. Men isoleringsvirksomheden har hidtil meldt ud, at man bliver.
Men måske skulle Merete Eldrup hellere have tiet, ligesom Schultz. For Eldrup har afsløret sig som den eneste dansker, der ikke har nogen holdning til, hvorvidt Rockwool skal blive i Rusland eller forlade landet: »Det mener jeg ikke noget om. Vi har ikke en aktiv ejerskabspolitik, hvor vi går ind i enkeltsager,« siger hun til Berlingske.
Øh, enkeltsager? Det er krigen i Ukraine, vi taler om! Både hos Carlsberg og artikleRockwool er aktivt ejerskab åbenbart et kildent emne.
Klummen er tilrettet i forhold til versionen i printavisen torsdag d. 31. marts 2021.
Birgitte Erhardtsen er journalist og kommentator på Berlingske Business



