Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.

En ny virkelighed venter virksomhedslederen på den anden side af sommeren

Coronakrisen er for altid blevet en skelsættende markør for det 21. århundrede og de fleste virksomhedsstrategier. Ledere skal bruge sommeren som et åndehul og sikre, at medarbejdere kommer helt ned i gear, mens der skal lægges planer for at rulle med i en ny virkelighed, hvor digitaliseringen brager derudad og arbejdsmarkedet omprogrammeres.

(ARKIV) Coronakrisen har sat yderligere fart på virksomheders digitale omstilling. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

For nylig afsluttede vi et hæsblæsende halvår, der har vendt op og ned på verden. Covid-19 vil for altid fungere som en før og efter-markør i det 21. århundrede.

Mange virksomhedsledere har indset, at der ikke eksisterer et back to business as usual. I stedet skal krisen bruges til at transformere forretningen og komme stærkere ud på den anden side. På trods af de enorme og tragiske konsekvenser, vi lider som resultat af pandemien, er kriser historisk kendt for at skabe nye forretningsmuligheder, og det handler om at gribe momentum.

Uanset om man hopper med på toget eller ej, er der afgang, og forandringer accelererer hastigt.

Fart på digital transformation – fra år til måneder

Digital transformation var en uundgåelig megatrend før corona, men på kort tid har den nået et nyt niveau.

Det står lysende klart, at de virksomheder, der var nået længst på den digitale rejse, er kommet stærkest gennem den første del af krisen. Det er virksomheder, der forstår at bruge kunstig intelligens i forsyningskæden, så de eksempelvis kan følge lagerbeholdning i realtid. De, som har bygget en digital tvilling, der tillader at teste og optimere i forhold til forskellige scenarier. Og virksomheder, der har så meget data på deres kunder, at de kan tilbyde 1:1-kontakt og skræddersyede produktudvalg. Da verden gik i lockdown, og meget handel samt nye forbrugergrupper rykkede online, gav digitale forretningsmodeller stor gevinst.

Mai-Britt Poulsen, managing director, senior partner & medlem af den globale topledelse i Boston Consulting Group

»Der er ingen vej tilbage, fremtiden er digital. Virksomheder, der ikke allerede er godt på vej med at digitalisere kerneprocesser, skal i gang nu.«


Det har sat yderligere fart på virksomheders digitale omstilling. Hvad der før tog et kvartal tager nu et par dage. Jeg talte forleden med en CEO, som fortalte, at hans organisation havde nået sine digitale mål – som ellers havde været en del af en treårig strategi – på blot tre måneder.

Der er ingen vej tilbage, fremtiden er digital. Virksomheder, der ikke allerede er godt på vej med at digitalisere kerneprocesser, skal i gang nu.

Opkvalificering og reallokering af arbejdsstyrken

I takt med den teknologiske udvikling og digitalisering af samfund og virksomheder ændrer kravene til arbejdsstyrkens kompetencer sig også – hastigt og radikalt.

Der bliver i højere grad brug for folk med kompetencer inden for big data, machine learning, kunstig intelligens, produktudvikling og så videre. Udover en arbejdsstyrke, som kan arbejde med teknologi, er der samtidig et voksende behov for at udvikle specialiserede kompetencer, som omfatter, hvordan vi interagerer med hinanden i en digital verden. Det inkluderer blandt andet kreativitet, samarbejde og interpersonlige skills, samt færdigheder inden for digitalt salg og marketing, HR og undervisning.

Allerede før corona forudsagde OECD, at der er behov for at opkvalificere en milliard medarbejdere verden over inden 2030, og pandemien har kun forstærket dette behov og accelereret tidslinjen.

Samtidig har krisen allerede skabt store ændringer på arbejdsmarkedet på rekordtid. Medarbejdere fra gig-økonomien, hotel- og flybranchen er pludselig blevet ledige, mens der har været mangel på arbejdskraft i dagligvarehandlen, sundhedssektoren og skoler. Det har resulteret i markante brancheskift på meget kort tid.

Portræt af Mai-Britt Poulsen fra BostonConsultingGroup. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

Et eksempel på dette er SAS, der i marts trænede massevis af hjemsendt kabinepersonale til at arbejde som assisterende sygeplejersker. Og jeg tror fortsat, at samfund og virksomheder skal have en plan for at samarbejde brancher og sektorer imellem, da vi ikke ved, hvilken virkelighed der venter os. Omstillingsparathed er det nye guld for virksomheder.

Når sommeren går på hæld, udløber vores hjælpepakker. Det vil medføre en værdiskabende omstilling af økonomien og et skifte mellem gamle og nye virksomheder, som er nødvendig for at bevare vores konkurrenceevne.  Men vi skal også forberede os på afskedigelser og ændring af omkostningstrukturer. Samtidig lurer en risiko for en opblusning af coronavirus og en ny bølge af smittespredning til efteråret.

Alt i alt står verden, Danmark som samfund, vores virksomheder og den enkelte dansker over for en fremtid, der sjældent har set så usikker ud. En ting er dog sikker. Vores fremtid er digital, og det kommer også til at blive et vigtigt agendapunkt for genopretning af den danske økonomi. Kære leder, undlad derfor at trække stikket helt i ferien – lad det blive i, og søg for at lade op til en ny virkelighed som venter os alle.