Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.

Coronakrisen skaber mere tillid og mindre topstyring

Coronakrisen tvinger os til nytænkning. Også i byggecenterkæden Stark, der har uddelegeret mere ansvar og beslutningskraft til de lokale ledere og medarbejdere. Det er gået over al forventning, for alle har vist sig at vokse med udfordringerne.

Coronakrisen har lært os – ikke på et managementkursus, men i virkeligheden – at vi som ledere godt kan løsne grebet om vores nogle gange krampagtige behov for kontrol, skriver Starks administrerende direktør, Britta Korre Stenholt. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto

Mon ikke de fleste af os er ved at være godt trætte af corona og covid-19? Af sure mundbind, akavede albuestød og manglen på et kærligt kram? Siden marts har pandemien været ét langt benspænd, så det er med god grund, at vi fortsat omtaler den som coronakrisen.

Men selvom kriser altid kommer på tværs, kan de også være en gave. På kinesisk består ordet krise af to tegn – det ene står for fare, det andet for muligheder. Og mon ikke det er sådan, mange af os har oplevet corona de seneste måneder?

Når faren er identificeret og forholdsreglerne taget, begynder man at fokusere på mulighederne. Alt det, der trods alt kan lade sig gøre – og de nye ideer, der opstår ud af simpel nødvendighed.

Mulighederne har vist sig at være mange. I Stark har vi blandt andet lært noget om ledelse: Coronaens ankomst til Danmark blev et lynkursus i mindre topstyring og mere tillid. Fra den ene dag til den anden skulle vi både håndtere en farlig virus og holde vores virksomhed med næsten 2.500 medarbejdere og 69 forretninger i Danmark åben og sikker for vores kunder og kolleger.

Britta Korre Stenholt

»Coronakrisen har vist os, at medarbejderne har endnu flere ressourcer og kompetencer, end vi anede, før der var noget, der hed corona og covid-19.«


Som ansvarlig ledelse fandt vi selvfølgelig straks krisemanualen frem, nedsatte en taskforce, holdt daglige møder og kommunikerede flittigt på alle kanaler. Men især i den første, kritiske fase, hvor platformen for alvor stod i flammer, var det afgørende, at de lokale ledere og medarbejdere tænkte selvstændigt, handlede hurtigt og fandt konkrete løsninger ude i forretningerne og afdelingerne, der ikke nødvendigvis var hverken tryktestet eller godkendt fra højeste sted.

På den måde tvang corona os til at vise medarbejderne mere tillid ved at give dem mere ansvar og beslutningskraft lokalt i organisationen. Der var ikke andre muligheder, hvis vi ville leve op til vores forpligtigelse til at holde gang i hjulene i vores hjørne af erhvervslivet – også for vores kunders skyld.

Det lyder indlysende, men beslutningskraft og handlekraft er forankret dybt i mange ledere. Det er ofte en del af årsagen til, at de er ledere. Derfor er det en betydelig barriere, de skal over for at slippe og uddelegere noget af den centrale styring.

Her har corona lært os – ikke på et managementkursus, men i virkeligheden – at vi som ledere godt kan løsne grebet om vores nogle gange krampagtige behov for kontrol. For alle har vist sig at kunne håndtere tilliden og det øgede ansvar, mange er vokset med opgaven, andre er ligefrem blomstret op under coronakrisen og har vist uanede talenter. Som ledere har vi lært, at vores fornemste opgave kan være at fjerne forhindringerne på vejen for medarbejdere, træffe de overordnede beslutninger, udstikke rammerne og kommunikere klart og tydeligt – så klarer de resten selv.

For det har de i dén grad gjort. Ikke altid uden fejl og problemer, men ikke en eneste gang er vi blevet skuffede over indsatsen og dedikationen derude. Viljen til at gøre en positiv forskel har været enorm. Jo mere modvind, desto mere handlekraftige har medarbejderne været. Der er så mange gode ideer derude, at opgaven ofte består i at vælge de bedste, få dem kvalitetssikret og distribueret som best practice til alle afdelinger.

Læren er, at øget autonomi kan være godt for virksomheden: Jo mere ansvar og tillid du giver dine medarbejdere, desto flere »stepper op« til fælles bedste. De vil gerne, og de kan godt.

Det er stærkt opmuntrende i en tid, hvor corona har gjort et skræmmende comeback og holder vores samfund i et fastere greb end nogensinde.

Vi skimter heldigvis lys i horisonten med udsigt til både vacciner og forår, men trækker det ud, klarer vi også det: Coronakrisen har vist os, at medarbejderne har endnu flere ressourcer og kompetencer, end vi anede, før der var noget, der hed corona og covid-19. Vi kan sagtens give medarbejderne endnu mere ansvar. Der følger endda en uventet gave med, når vi giver medarbejderne mere tillid: De gode ideer blomstrer, og mange af dem er så gode, at de er med til at udvikle forretningen. Her er meget at bygge videre på, og det er bare én af de læringer, jeg kommer til at tage med mig på den anden side af coronakrisen.