Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.

Bilisternes samfundsbidrag er 12 gange større end bankernes

Hvis nogen gik rundt og troede, at det danske skattesystem var bygget på fornuft, rimelighed og retfærdighed, skal de bare sende bilskatterne en tanke.

Overbeskatningen af biler svarer dermed til fem gange den Arne-reform, som blev aftalt i weekenden mellem regeringen, Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann

Så er der igen anskuelsesundervisning i, hvordan årtiers jagt på bilejerne får politikerne til at snuble i klimakampen. Det er skatteminister Morten Bødskov (S), som i et svar til Folketinget forklarer, hvor meget registreringsafgiften burde nedsættes, hvis afgifterne på fossilbiler skulle svare til de skader, som de forvolder på klima, miljø, veje og alt det andet.

»Bil­af­gif­ter skal sæn­kes med 78 procent for at ram­me i bul­l’s eye,« lyder den vittige overskrift i Børsen om svaret fra Bødskov. Af svaret fremgår, at den gennemsnitlige årlige registreringsafgift for en bil i Danmark burde nedsættes med 5.100 kroner fra de nuværende 6.500 kroner, hvis afgifterne skulle svare til bilismens samfundsøkonomiske omkostninger.

Thomas Bernt Henriksen er erhvervsredaktør på Berlingske. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

Man kan måske undre sig over tallet 6.500 kroner, for der er vist ikke nogen danskere, som har oplevet af købe en bil med registreringsafgift på blot en god håndfuld tusindkronesedler. Tallet fremkommer ved at fordele registreringsafgiften på typisk langt over 100.000 kroner ud over en bils forventede 15 års levetid.

Så hvorfor burde registreringsafgiften på benzinbiler næsten afskaffes, hvis det var hensynet til klima og miljø, der bestemte? Årsagen er, at myriaden af andre bilafgifter – benzinafgifter, ejerafgifter med videre – allerede er så høje, at de betaler for over 80 procent af bilernes klima- og miljøbelastning.

For dem, der i forvejen er dybt inde i debatten om bilafgifterne, er svaret fra Morten Bødskov hverken nyt eller overraskende. Det bekræfter den kendsgerning, at en fornuftig indretning af bilskatterne vil koste statskassen cirka 18 milliarder kroner ud af de samlede bilafgifter på 45 milliarder kroner. Overbeskatningen af biler svarer dermed til fem gange den Arne-reform, som blev aftalt i weekenden mellem regeringen, Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten.

Man kunne i det lys måske have håbet, at en ansvarlig regering ville have ventet med at bruge penge på en Arne-reform, indtil den havde styr på sine bilafgifter. Sådan skulle det ikke være. Analysen må være, at Arne-reformen skulle på plads så hurtigt som muligt for at undgå, at dårlige tider eller uventede huller i statskassen saboterede statsministerens største valgløfte.

Der er dog noget at lære af historien om de pilskæve bilafgifter.

Den første lære er, at skæve skatter bærer straffen i sig selv. Når regeringen og hele Folketinget står med massive problemer i forhold til at gennemføre en grøn omstilling af bilparken, skyldes det massiv overbeskatning af biler. Det er simpelthen alt for dyrt for staten at reformere bilbeskatningen.

Den næste lære er, at politikere altid vil misbruge skatteskruer.

Det er tankevækkende at grave tilbage i tiden for at finde ud af, hvorfor registreringsafgiften endte med at eksplodere. En forklaring er de store betalingsbalanceunderskud op gennem 70erne, som politikerne kunne bruge til at begrunde enorme skatter på biler for at begrænse importen.

Samtidig er det gennem årene lykkedes for den grønne lobby at dæmonisere bilkørsel, hvilket har gjort det for let for politikerne at brandbeskatte bilerne. Strafskatten bliver på den måde samfundets moralske dom over alt fra bilejere over rygere til senest banker. Man kunne med bitter ironi kalde det et samfundsbidrag og så tørt konstatere, at bilisternes samfundsbidrag er 12 gange større end bankernes.

Der er den ekstra finte ved bilskatter, at de i modsætning til tobak, slik eller sodavand ikke udløser nogen særlig grænsehandel, fordi strafskatten kan håndhæves effektivt. En ideel egenskab ved en skatteskrue.

Hvis nogle gik rundt og troede, at det danske skattesystem var bygget på fornuft, rimelighed og retfærdighed, skal de altså bare sende bilskatterne en tanke.