Virksomhedsguru vil revolutionere erhvervskulturen

Nederlag på nederlag skabte det, der skulle gøre Eric Ries til en virksomhedsguru med en bog på The New York Times' bestsellerliste. Nu vil han revolutionere virksomheder, så de bliver bedre til at stå over for nutidens udfordringer.

Eric Ries
Den amerikanske entreprenør, forfatter og blogger Eric Ries mener, at virksomheder skal gentænke deres indre struktur og forhold, hvis de vil overleve. Gennem en række metoder, han kalder for »lean startup«, vil han revolutionere virksomheder verden over. Fold sammen
Læs mere
Foto: JD Lasica/Flickr

Verden forandrer sig mere og mere i rivende hast. Stigende digitalisering, benhård konkurrence og nye forretningsmodeller giver muligheder, men også udfordringer for erhvervslivet. For mange virksomheder betyder det, at man må forandre sig – eller dø.

Derfor skal virksomhederne ifølge den amerikanske entreprenør og virksomhedsguru Eric Ries gentænke deres infrastruktur, hvis de vil overleve. Eric Ries vil kort sagt vende op og ned på virksomhedernes ledelses- og produktionskulturer. For det er der brug for, siger han.

»Der kommer mere og mere en forståelse af, at vores nuværende institutioner, politiske såvel som erhvervsmæssige, ikke er tilpasset til at håndtere de udfordringer, vi står over for. Og alle er enige om, at der er et lederskabs- og strukturproblem. Men der er ingen, som er enige i, hvor problemet ligger, eller hvem der har ansvaret,« siger han.

Eric Ries, entreprenør og erhvervsguru

»Hver eneste af os har et ansvar for at frembringe løsninger, som kan gøre verden til et bedre sted.«


Brug for lige muligheder

Eric Ries er en mand med meget på hjerte, og han er meget optaget af, hvordan verden vil se ud, når hans børn eller børnebørn skal overtage den. Udfordringer som klimaforandringer, social ulighed og diskrimination er problemer, som ifølge ham ikke kan løses med konventionelle løsninger. Derfor må virksomheder såvel som politiske institutioner tænke nyt, hvis de skal have deres eksistensberettigelse, siger han.

»Vi har brug for mulighederne for at blive egalitære. Potentialet for at komme med en god idé og for at stå for en fundamental forandring er der sådan set og er fordelt temmeligt bredt på tværs af befolkningen. Men muligheden for at udnytte det er samlet i hænderne hos en minoritet,« siger Eric Ries.

Det var dog ikke skrevet i stjernerne, at Eric Ries skulle være revolutionær på den måde, selv om han tidligt var nytænkende. Han droppede ud af sine studier i datalogi på Yale University for at starte et onlineforum til at matche studerende og virksomheder. Men platformen floppede, og han vendte tilbage for at færdiggøre studierne. Derefter var han tilknyttet techselskabet There Inc. i Silicon Valley. Men den virksomhed drejede dog også nøglen om kort efter.

Nederlagene gav ham styrken og erfaringerne til at gentænke sin tilværelse og tilgang til at arbejde. Fejlene ved hans tidlige satsninger var, siger han, at de ikke formåede at inddrage brugerne eller gøre sig attraktive, fordi de var ufleksible og fastlåste, når det kom til at fungere med minimale ressourcer og uden spild af tid. Noget nyt måtte ske, og det resulterede i, at han i 2008 stod som frontfigur for det, der senere ville blive kaldt »lean startup-bølgen«.

Efterfølgende har han rejst verden tynd for at indsamle erfaringer om de problemer, som erhvervslivet står over for, og hvordan man kunne tackle dem. På sin rejse for at revolutionere erhvervslivet har Eric Ries nemlig erfaret, at den eneste måde at vinde og virkelig gøre en forskel på er at lære hurtigere end andre – et mantra, han har gentaget på talerstole ved konferencer overalt i verden.

Som eksempel var han forbi Danmark tidligere på året, hvor han i DRs Koncerthus gav råd og værktøjer til danske virksomheder i, hvordan de kunne gå forrest i en transformation af deres indre struktur og verden omkring dem. Således vejledte han firmaer som Nordea og Scania i, at de problemer, som virksomhederne støder ind i – hvordan engagerer man sine kunder, hvordan breder man sit budskab ud, hvordan forholder man sig attraktiv – er symptomer på større sociale tendenser, som virksomhederne bliver nødt til at forholde sig til.

Det er samme vilje til at lære og være villig til at forandre sig, der skal udgøre løsningen på de strukturelle problemer – ikke kun i erhvervslivet, men også i samfundet generelt.

»Hver eneste af os har et ansvar for at frembringe løsninger, som kan gøre verden til et bedre sted. Og det skal gøres nu, for lige nu gør vi ikke de rigtige ting. Vi gør de modsatte ting,« siger Eric Ries.