Mediematador fortæller historier med teknologi og kreativitet

Som direktør for Nordisk Film er Allan Mathson Hansen frontfigur for en omfattende medievirksomhed. Og bornholmeren, der solgte videokassettebånd og overtog butikken som bare 27-årig, er slet ikke færdig med at sætte kreativ historiefortælling på dagsordenen i erhvervslivet.

Allan Mathson Hansen
Hvis Danmark fortsat skal være stærk på kulturlivet, både nationalt såvel som internationalt, gælder det ifølge direktør i Nordisk Film Allan Mathson Hansen om at fremme teknologiske og digitale kompetencer i den kreative verden. Gode historier er nemlig Danmarks såvel som filmchefens eget hjerteblod. Fold sammen
Læs mere
Foto: Steen Brogaard/Nordisk Film

Allan Mathson Hansen har altid været meget optaget af de muligheder, som de danske kreative erhverv kan skabe i Danmark og uden for landets grænser. Som direktør for det Egmont-ejede Nordisk Film i omkring 30 år har han stået i spidsen for at styrke de kreative erhverv i Danmark, herunder inden for film, magasiner og andre medier. Og hvis der er noget, som direktøren ønsker, er det at gøre Danmark til en mastodont, når det kommer til historiefortælling.

Ved årets folkemøde på Bornholm understregede han netop dette princip, da han i Egmonts telt sammen med andre kultur- og erhvervspersonligheder som adm. direktør Brian Mikkelsen fra Dansk Erhverv, adm. direktør i Moonbug Entertainment René Rechtman, Radio24syvs adm. direktør Jørgen Ramskov samt studievært på DR Ane Cortzen skulle fortælle om teknologi, historiefortælling og kreativitet i fremtidens arbejdsmarked.

»I Danmark er vi gode til at fortælle historier. Og hvis vi også bliver gode til teknologi, behøver vi aldrig at producere uden for landet igen. Derfor håber jeg, at man kan skabe bedre vækstbetingelser for unge iværksættervirksomheder inden for de kreative fag,« sagde Allan Mathson Hansen på Folkemødet.

Kreative talenter skal fremmes

Netop talentet i at fortælle gode historier på tværs af medier er noget, der står Allan Mathson Hansen meget nær. Hvad enten det handler om at producere og distribuere film i de største biografkæder i Norden, distribuere Sonys PlayStation på det danske marked eller opkøbe en række animations- og spilstudier, så er Allan Mathson Hansen manden, der har fået Danmark på verdenskortet, når det kommer til kreativitet.

Det øgede fokus på kreative måder at fortælle historier på har også vist sig at give pote – så meget faktisk at Nordisk Film nu satser på computerspilsmarkedet og har opkøbt en række spilvirksomheder såsom svenske Avalanche Studios. Desuden vil virksomheden under Allan Mathson Hansens ledelse forsætte med at udforske, hvordan samarbejdet mellem filmskaberne og teknisk kunnen kan optimere udviklingen og produktionsprocesserne og skabe rum til fornyet kreativitet.

Dette skal ske gennem Nordisk Film Fonden, hvor individuelle talenter får fem mio. kr. om året frem til 2021 for at styrke digitale kompetencer og kunstnerisk entreprenørskab. Hvis Danmark skal kunne bibeholde sin plads som et af de førende nordiske lande inden for kreativ historiefortælling, kræves der nemlig udvikling af de nødvendige teknologiske og kreative kompetencer samt dygtige talenter, mener Allan Mathson Hansen.

»Man burde investere mere i kreative talenter, men det forudsætter selvfølgelig, at der er noget at investere i,« sagde han på talerstolen til Folkemødet.