Mål og visioner alene skaber ikke bæredygtig ledelse

Fem ledere mødes. Fire ledere beslutter, at deres organisationer skal være mere bæredygtige. Hvor mange ledere mangler? Svaret er fem, for der er forskel på, hvad vi beslutter, og hvad vi rent faktisk gør. Og der er forskel på, hvad vi taler om, og hvad der bliver realiteter.

Vi er nødt til at tale om ikke bare »hvorfor« og »hvad« men i stedet at rette fokus mod det helt afgørende: Hvordan skaber vi en bæredygtig organisation? Fold sammen
Læs mere
Foto: Dmitriy Shironosov/Iris

Over hele verden taler erhvervsledere, offentlige ledere og politikere om bæredygtighed, men der er lang vej fra visionerne til egentlig effekt. Når det ikke sker, fører det til kynisme og debatter om, hvorvidt FNs Verdensmål er noget, der »går over«.

Målsætningerne får ikke effekt, men bliver set som en opgave for CSR-afdelingen, et PR-stunt eller filantropiske bidrag, som ser godt ud på konferencer og hjemmesider, men aldrig kommer til at gøre nogen særlig forskel for hverken verden eller organisationen.

Bæredygtighed handler om mere end miljø og tripple bottom line. Det handler også om, hvordan vi skaber organisationer, der i stedet for at kapitalisere og udtømme ressourcer, opbygger dem og derfor bliver bedre til at skabe varig værdi over tid.

Det er notorisk vanskeligt at få filantropi til at skalere. Når vi bruger penge uden at få nogen igen, er det åbenlyst, at vi på et tidspunkt vil løbe tør for penge. Er sigtet politisk eller PR-mæssigt skal omkostninger retfærdiggøres af synligheden af vores indsats, i stedet for den værdi de skaber. Netop derfor er erhvervslivet nøglen til en bæredygtig fremtid.

Vi har brug for gigantiske forandringer for at løse verdens største problemer, og vi har brug for, at de løsninger, vi finder, kan skalere op til global størrelse. Vi har brug for flere danske virksomheder, som forstår, at verdens største problemer også er verdens største forretningsmuligheder, men at dette kræver mere end visioner, bidrag til spændende projekter eller en lille del af organisationen, der får lov til at eksperimentere med et spændende projekt.

Vi er nødt til at tale om ikke bare »hvorfor« og »hvad« men i stedet at rette fokus mod det helt afgørende: Hvordan skaber vi en bæredygtig organisation?

Her er det ikke nok at ville alt det gode og have hjertet på rette sted. Vi er nødt til at forstå, at ledelse ikke handler om enkelte heltemodige ledere, men om at skabe en organisation med et arbejdsfællesskab, der kan løfte opgaven.

Når vi taler bæredygtighed, er opgaven håndtering af flere, mere komplekse og ofte modstridende krav fra et stadigt stigende antal eksterne interessenter – ikke bare kunder, leverandører og medarbejdere, men også det politiske system og forståelse af det samfund, man indgår i.


Bæredygtig ledelse

Når FN taler om »People, Planet & Profit« er det, fordi de tre faktorer hænger sammen. Det skal ende med »Planet« – at vi bidrager til en bedre verden. Forudsætningen for, at det kan lykkes er »People« og »Profit«, ellers kan det ikke skalere, men bliver til småprojekter og filantropi, der før eller siden løber tør for ressourcer.

Nøglen er derfor at forstå »Profit« og »People«, og vi skal begynde med mennesker, for det er vores vigtigste ressource i den omstilling, vi står over for.

Når kompleksiteten stiger, kræver det, at vi passer på det menneskelige overskud, som sikrer dømmekraft og evnen til at håndtere modstridende og komplekse krav og sikre læring, ikke bare for sig selv men vores organisation.

Organisationer er derfor nødt til at forstå, hvordan de skaber et bæredygtigt arbejdsliv for deres medlemmer. Et arbejdsliv med værdighed, hvor både fysisk og psykisk helbred er tænkt ind i arbejdsmiljø. Ikke bare med symptombehandling af nedslidte og psykologtilbud til stressede, men et sted hvor man sikrer diversitet – ikke bare i køn, etnicitet og alder, men også interesser og perspektiver – og opbygger muligheder for tilknytning i forskellige faser af arbejdslivet ved at balancere ansvar og indflydelse.

Profit taler vi for lidt om, for den er afgørende for skalering, og for at gode indsatser vedbliver: Intet er mere truende for gode initiativer end en krise. Eksternt pres. Enten på grund af mangel på indtjening, dårlig risikohåndtering eller adfærd, som oververdenen finder uetisk.

Organisationen skal opbygge en forretning, der kan skabe profitabel vækst. Den skal eksekvere, samtidig med at man lærer, før man kan opdage og løse verdens største udfordringer på en måde, der kan have effekt. Dette kræver psykologisk tryghed – at man kan tale om problemer i fællesskab og håndtere risici frem for at individualisere dem. Dette muliggør høje krav og den stolthed, det giver at gøre sit arbejde godt.

Vi er nødt til at gentænke bæredygtig ledelse. Vi har haft for meget fokus på de gode intentioner og for lidt på, hvordan vi skaber en forretning, der sikrer, at de bliver til værdifulde forandringer for vores organisation og omverden.

Christian Ørsted er cand.merc., ledelsesrådgiver og forfatter. Han holder foredrag og workshops om ledelse, samarbejde og forandring og rådgiver ledelsen i en række af Danmarks største private og offentlige virksomheder. Ekstern underviser på Reykjavík University og ansvarlig for faget Sustainable Leadership. Forfatter til ledelsesbøger, senest bestselleren »Livsfarlig ledelse – forstå de psykologiske mekanismer, der styrer dit arbejdsliv«. Følg Christian på Twitter @christianorsted og se mere på www.christianorsted.dk