Hvad vil du helst have: En lønforhøjelse eller muligheden for at få din chef fyret?

75 procent mener, at deres chef er det mest stressende ved deres arbejdsdag. Men hvorfor bliver ansatte længere i deres job, hvis de har en dårlig chef, end hvis de har en god?

kumme
Den dårlige chef dræner medarbejderne for energi, så de ikke har overskud til at se nye muligheder. Derfor bliver ansatte med en dårlig chef hængende længere end ansatte med en god chef. Fold sammen
Læs mere
Foto: David Castillo Dominici/Panthermedia

Det er mandag morgen. Dagens første mail er en god nyhed: Du står til at modtage en klækkelig lønforhøjelse. Men du får samtidig også en anden mulighed: Du kan slippe af med din nærmeste leder med et knips. Eller rettere: Med et par tastetryk. Det er helt anonymt, og hvis du klikker på »ud med chefen«, vil ingen få at vide, at det er dig, der har bestemt det, og HR klarer alt det praktiske. Men du kan kun vælge en af delene: Det er enten lønforhøjelsen eller muligheden for at fyre din nærmeste leder. Hvad ville du vælge?

Spørgsmålet blev stillet til 1.000 tilfældigt udvalgte ansatte i USA af forfatter og forsker Michelle McQuaid, og resultatet var slående: 35 procent ville hellere af med deres nuværende chef end modtage lønforhøjelsen.

»Omkostningerne ved dårlig ledelse er enorme og bæres ikke kun af den enkelte ansatte, der sætter sit helbred og sin livskvalitet over styr.«


Omkostningerne ved dårlig ledelse er enorme og bæres ikke kun af den enkelte ansatte, der sætter sit helbred og sin livskvalitet over styr. Det går også ud over arbejdsgiveren, for vi mister vores kreativitet. Vores innovation. Vores kontakt til det, der er væsentligt, når der skal prioriteres og udvikles. Vi løber hurtigere og hurtigere uden at skabe de resultater, der er brug for, og føler os samtidig utilstrækkelige, fordi resultaterne ikke bliver så gode, som de kunne være.

»ansatte bliver længere i deres job, hvis de har en dårlig chef, end hvis de har en god. «


Tankeeksperimentet om at få sin chef fyret er besnærende, men der er langt fra dagligdagens ønsker til handling. Herhjemme begrunder hver femte dansker deres seneste jobskifte med, at de var utilfredse med deres chef, ifølge en undersøgelse foretaget af Voxmeter og konsulenthuset Ballisager. Det er det, vi ser. Og det er det, vi taler om. Men det helt store problem er de ledere, som vi ikke opdager eller gør noget ved, fordi medarbejderne bliver til trods for, at de er utilfredse. Og dem er der grund til at tro, der er langt flere af.

Hvorfor bliver ansatte, hvis de har en dårlig chef

Ifølge Mary Abbajay i Harvard Business Review viser forskningen, at ansatte bliver længere i deres job, hvis de har en dårlig chef, end hvis de har en god. Hvorfor? Fordi dårlige chefer udmatter deres ansatte. Når den amerikanske psykologforening AMA spørger, svarer hele 75 procent, at deres chef er det mest stressende ved deres arbejdsdag. Det går ikke bare udover virksomhedens resultater, arbejdsmiljø og den enkeltes helbred. Det skaber også det helt praktiske problem, at de ansatte mangler energien til at skabe nye muligheder og troen på, at tingene kan blive bedre.

Så er den bedste løsning at fyre den dårlige chef? Hvad nu hvis en dårlig chef blot er et symptom på et meget større og dybere problem? Hvad nu hvis problemet er virksomhedskulturen og din chefs chef, som ikke gør noget? Som siger »vi kan ikke undvære ham«, »han er så dygtig« eller »han skaber resultater«? Hvad hvis det er en del af organisationskulturen at tiltrække, acceptere og belønne uetisk og dårlig ledelsesadfærd? Så er det kortsigtet symptombehandling at fyre chefen. Som mange har erfaret, kan det medføre, at den næste chef er værre, end den man skilte sig af med. Problemet, vi skal adressere, er ikke nødvendigvis den enkelte leder, men den virksomhedskultur og de spilleregler, der tillader og opmuntrer dårlig ledelse.

Christian Ørsted er cand. merc., ledelsesrådgiver og forfatter. Han holder foredrag og workshops om ledelse,  samarbejde og bæredygtige forandringer og fungerer som rådgiver ledelsen i en række af Danmarks største private og offentlige virksomheder. Forfatter til ledelsesbøger, senest »Livsfarlig ledelse – forstå de psykologiske mekanismer der styrer dit arbejdsliv«.

 

Følg Christian på twitter @christianorsted og se mere på www.christianorsted.dk