Christian vil revolutionere byen med leasede ladcykler

Christian Schröder har mange års erfaring med leasing af biler hos BMW. Nu satser han på at revolutionere bybilledet med ladcykler på abonnement.

Forretningsmanden Christian Schröder har investeret i en kæmpesatsning på ladcykler på abonnement. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jonas Pryner

Christian Scröder tror helt og holdent på, at transportløsninger på abonnement tegner fremtiden for, hvordan vi kommer til at rykke fra A til B.

Han har gjort det til sin personlige mission at sikre »convenience-løsninger«, når det kommer til transport til både private og erhvervslivet.

Christian Schröder har kørt sin karrierevej gennem bilbranchen. Han har haft lederstillinger i både Mercedes-Benz og hos BMW. Men nu er er han kørt ned ad en anden sti – nemlig leasing af ladcykler.

For lidt over et halvt år siden investerede han i den nyopstartede virksomhed Liisabike. To verdener mødtes, og kimen blev lagt mellem den mangeårige forretningsmand og de to unge herrer bag Liisabike, som oprindeligt har rødder på Christiania. Det er nemlig de populære Christiania Bikes, som nu kan leases gennem en månedlig betaling. Cyklerne kører på el, og det fuldender det sidste ben på Christian Schröders mobilitetsmission, som indebærer grønne løsninger.

Han håber særligt på, at hans nye investering i leasingkometen rummer potentiale til at kunne ride med på den grønne bølge, hvor forhåbningen er, at de eldrevne ladcykler kan få flere til at fravælge bilen for i stedet at få vind i håret på cykelstierne.

Christian Schröder har mange års erfaring i ledelse og forretningsmodeller, og han håber på at kunne give Liisabike det sidste skub, så de sammen kan drive en succesfuld forretning med cykler på abonnement.

Tyske rødder i tyske bilmærker

Oprindeligt kommer Christian Schröder fra det nordlige Tyskland nær Hamburg. Han blev i sin tid projektansat i Danmark, da han var ansat hos Mercedes. Kontrakten var oprindeligt på 12 måneder, men nu – 20 år efter – er han stadig bosat i Danmark.

»Han tog de danske aviser i hånden og så »X-Factor« om aftenen, og tre måneder efter »kom det af sig selv«.«


Han taler dansk til perfektion, fordi han var fast besluttet på at beherske det danske sprog fra det øjeblik, han fik fast adresse i Danmark. Han tog de danske aviser i hånden og så »X-Factor« om aftenen, og tre måneder efter »kom det af sig selv«, fortæller Christian Schröder.

Han har altid følt sig godt tilpas i Danmark både arbejdsmæssigt og privat. Det var i Danmark, han stiftede familie, og han har nu to danske børn. Ifølge eget udsagn er det ikke usandsynligt, at han fortsat er at finde i Danmark 20 år ude i fremtiden.

Gennem sin tid i Danmark skiftede han jobbet hos Mercedes-Benz ud med en topstilling hos BMW. Siden da har han været medstifter og topchef i BMW-leasingselskabet Alphabeat, som er det fjerdestørste leasingselskab af biler i Europa. Det var en stor ære for den tyske Christian Schröder at have ansvaret for de to tyske bilmærker i Danmark. Det gav en følelse af at være repræsentant for hjemstavnen, samtidig med at karrieren tog fart på dansk jord.

I knap 15 år sad han ved roret i diverse topstillinger hos BMW, som har givet ham et særligt kendskab til transportbranchen, særligt hvad angår leasing. Han søger nu at omsætte den viden, han har erfaret ved at lease biler til store virksomheder som Vestas til at lease cykler til privatpersoner.

Han betegner Alphabeat som »Champions League«, fordi de store virksomheder stiller større krav end den private forbruger. Her leverede man en pakkeløsning, som rummede både service, produkt, levering og eksekvering af høje standarder – en forretningsmodel, som han agter at føre videre hos Liisabike.

Nye kørebaner

Sidste sommer valgte Christian Schröder at sige sit job op som dansk topchef for BMW-leasinggrenen Alphabeat.

Det havde været spændende og udfordrende at sidde med ved det runde bord, når de store beslutninger skulle træffes, men efterhånden blev det for langsommeligt og ensformigt for den tyske leasingambassadør.

Han savnede fart på de hurtige beslutninger og hungrede efter handling, og derfor etablerede han sin egen virksomhed og sprang ud som investor.

Han stiftede konsulentvirksomheden CS Consulting Group, hvor han i dag rådgiver andre virksomheder om forretningsmodeller. Den primære kundegruppe er dog stadig fra bilbranchen.

Han brænder for mobilitet og kunne ikke forestille sig at skifte fokus i et andet erhverv.

Ved at kombinere rådgivning i sin egen virksomhed med at være investor i iværksætteriet har han fundet opskriften på det, han kalder for et tilfredsstillende erhverv. Her kan han både rådgive de store virksomheder til at komme på nye veje og hjælpe de små startups med at blomstre.