Den svenske statsminister, Ulf Kristersson, har holdt møder med Kina om det kinesiske skib »Yi Peng 3«, der har ligget stille i Kattegat siden mistanke om mulig sabotage på datakabler i Østersøen.
Sverige ønsker efter mødet, at skibet sejler retur mod svensk farvand.
»Fra svensk side har vi haft kontakt med skibet og kontakt til Kina og givet udtryk for, at vi ønsker, at skibet bevæger sig mod svensk farvand,« siger statsministeren på et pressemøde.
Det fremgår ikke, præcis hvem Kristersson har talt med.
»Her ligger kun et svensk ønske om, at skibet bevæger sig mod svensk farvand, så vi lettere kan samarbejde om det, der er sket,« siger Kristersson.
Fragtskibet befinder sig i øjeblikket i Danmarks økonomiske zone.
Den svenske statsminister skal senere i dag holde møde med regeringscheferne fra de nordiske og baltiske lande samt Polen om situationen.
»Yi Peng 3« har ligget stille i Kattegat den seneste uge. Det sejlede ud fra en russisk havn.
Hvorfor det ligger stille, er stadig uklart, men skibet er i adskillige dage blevet skygget af det danske forsvar.
Fragtskibet er interessant, fordi det – i hvert fald uofficielt – er under mistanke for at have spillet en rolle i hændelser i Østersøen, hvor to datakabler dybt nede på havets bund pludselig holdt op med at virke.
Der er indledt strafferetlige undersøgelser i både Sverige, Finland og Tyskland. I Sverige har man juridisk forsøgt at danne et grundlag for at kunne gå ombord på skibet.
De danske myndigheder bekræftede mandag, at de ligesom svenskerne er i dialog med Kina om fragtskibet.
»Udenrigsministeriet er i løbende dialog med de mest involverede lande i håndteringen af denne sag, herunder også Kina,« skriver ministeriet og tilføjer:
»Af hensyn til den igangværende sag og Udenrigsministeriets samarbejde med andre lande, kan vi ikke oplyse yderligere om den diplomatiske dialog.«
Følg skibets rute her:
Et kabel på 1.200 kilometer
Det er skibets færden, der har fået verden til at rette søgelyset mod det.
Data fra MarineTraffic har vist, at det opholdt sig i Østersøen, da et kommunikationskabel, der forbinder Finland og Tyskland, og et, der kobler Sverige og Litauen sammen, holdt op med at virke.
Det er også kommet frem, at skibet slukkede sit radiosignal i knap otte timer, mens det sejlede gennem netop dét område i Østersøen.
Svensk politi har påbegyndt en efterforskning af sagen og nærer en mistanke om, at der er tale om »bevidst« sabotage, og forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) ser med stor alvor på situationen.
En repræsentant fra selskabet Ningbo Yi Peng, der ejer skibet, har udtalt til Financial Times, at »regeringen har bedt selskabet samarbejde om efterforskningen«.
Hvad dét så nærmere betyder, ved vi ikke.