NGOers beslutning bekymrer Danske Rederier

Danske handelsskibe frygter, at de igen kommer til at stå med opgaven med at redde migranter og flygtninge i Middelhavet.

Foto: CLAUS BJØRN LARSEN. APM terminals losser containere fra et Mærsk skib på havnen i Rotterdam. (Foto: CLAUS BJØRN LARSEN/Scanpix 2012)
Læs mere
Fold sammen

De humanitære organisationers beslutning om midlertidigt at trække deres skibe ud af redningsarbejdet i Middelhavet bekymrer brancheorganisationen Danske Rederier.

Bekymringen skyldes, at handelsflåden brugte rigtigt megen tid på at redde flygtninge og migranter, indtil NGOerne satte ind med redningsskibe for et par år siden. Hvis de humanitære skibe ikke kommer tilbage, er der derfor udsigt til, at handelsskibene igen skal tjene som redningstjeneste.

»En række NGOer har delvist løftet denne opgave og deltaget i redningsaktioner, hvilket de har fået kritik for. Uden at gå ind i den debat er det vores budskab, at myndighederne og staterne omkring Middelhavet bliver nødt til at løfte opgaven med redningsoperationer i Middelhavet. Ikke mindst, hvis NGOernes skibes trækkes ud af ligningen. Alternativet kan ikke være, at handelsskibene står tilbage med opgaven,« fastslår underdirektør i Danske Rederier, Maria Bruun Skipper, over for Berlingske.

»Handelsflåden træder selvfølgelig til, når de bliver tilkaldt til redningsaktioner,«  understreger Maria Bruun Skipper.

»Danske skibe har derfor også været involveret i redningsaktioner i Middelhavet i de senere år. Det er deres pligt at hjælpe, men besætningen er ikke uddannet til at håndtere redningsaktioner med flere hundrede desperate mennesker. Derfor har vi gennem lang tid opfordret til, at myndighederne er til stede i Middelhavet,« fastslår Danske Rederier.

 

.