Middelklasse-klubben består nu af mere end halvdelen af Jordens befolkning

Hvert eneste sekund stryger fem personer mere ind i den gruppe af mennesker, som betegnes som middelklasse.

Især middelklassen i Asien buldrer frem. Det franske charterselskab Club Med har blandt andet øje på de kinesiske kunder. Billedet her er fra et Club Med resort i Sanya i Kina. Nicolas Asfouri

Det er ny rekord: Halvdelen af alle mennesker i verden kan nu betegnes som middelklasse.

Hvert eneste sekund bliver fem personer mere en del af den klub, hvor man enten er middelklasse eller rigere.

Det skriver Financial Times på baggrund af en analyse fra organisationen World Data Lab.

»Det er en vigtig milepæl, fordi middelklassen er motoren i moderne økonomier,« siger vicedirektør i organisationen Kristofer Hamel.

Han påpeger, at omkring halvdelen af den verdensomspændende økonomiske efterspørgsel kommer fra husholdningernes forbrug, og deraf kommer cirka halvdelen fra middelklassen.

Definitionen middelklasse betegnes her som en person, der tjener mellem 11 og 110 amerikanske dollar om dagen ud fra en rettesnor om såkaldt købekraftsparitet fastsat i 2011. Analysen er lavet ud fra data fra 188 lande og samlet af Verdensbanken.

Tidligere på måneden opgjorde World Data Lab, at den globale middelklasse bestod af 3,59 milliarder mennesker. Organisationen forventer, at det tal stiger til 5,3 milliarder mennesker i 2030.

Det er især Asien, der driver udviklingen. Næsten 90 procent af den nye middelklasse forventes at komme fra lande i Asien.

Afrika derimod forventes kun at stå for en begrænset del af summen. Ifølge Financial Times skyldes det især, at økonomierne i store lande som Nigeria og DR Congo ikke kan følge med befolkningsudviklingen.

Forandring på vej

Erhvervslivet og verdens politikere skal derfor til at tænke på fremtiden, mener Homi Kharas, der er senior fellow ved tænketanken Brookings Institute og står bag researchen.

»De fleste multinationale selskaber laver produkter, der ligner hinanden, til hele det globale marked, men et af kendetegnene ved middelklassen er, at de elsker differentiering,« siger han til Financial Times.

Han giver som eksempel, at der er forskellige ønsker til, hvordan jeans skal se ud, alt efter hvor i verden, de bliver solgt.

Også verdens regeringer skal begynde at lytte mere til middelklassen, siger Kharas, som bruger dennes uges præsidentvalg i Brasilien som eksempel.

»Middelklassen har fået nok af korruption, nok af dårlige offentlige tjenesteydelser og har konstant krævet ændringer af regeringen,« siger han.