Mark Zuckerberg vil hellere »spise glasskår« end konfrontere Trump: Nu rasler han ned ad listen over verdens rigeste

Analyse: Facebook-bossen Mark Zuckerberg står stadig mere isoleret blandt de store techvirksomheder. Og sådan vil han gerne have det.

Mark Zuckerberg vil ikke slås i hartkorn med topchefer fra Twitter og Snapchat, der åbent har kritiseret Donald Trump. Her ses Facebook-bossen under en afhøring i det amerikanske senat i 2018. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jim Watson/AFP/Ritzau Scanpix

Der er Mark Zuckerberg, og så er der alle de andre.

Facebook-grundlæggeren er den eneste af de fremtrædende techbosser i Silicon Valley, der har undgået at påkalde sig præsident Donald Trumps vrede under de seneste ugers ulmende kulturkamp i USA.

Det er en position, der ikke er hans konkurrenter forundt.

Chefen for Twitter, Jack Dorsey, fik Donald Trumps raseri at føle, da platformen i sidste måned klistrede et faktatjek på et af Donald Trumps opslag, der hævdede, at brevstemmer automatisk fører til valgsvindel.

Og grundlæggeren af Snapchat, Evan Spiegel, blev stemplet som »ekstreme Evan«, da virksomheden bekendtgjorde, at den ikke længere ville fremhæve indhold, der »opildner til racevold«. Det var nemlig en slet skjult undskyldning for fremtidig diskrimination mod præsidentens tilhængere, mente Trump-lejren.

Den 35-årige Mark Zuckerberg har valgt en anden vej gennem det politiske stormvejr forud for USAs præsidentvalg til november.

Spørgsmål til Mark Zuckerberg på et internt møde i Facebook

»Hvorfor er de kvikkeste mennesker i verden fokuseret på at forvride og forvrænge vores retningslinjer for at undlade at blive uvenner med Trump?«


For verdens største sociale medie har hidtil afvist at fjerne eller faktatjekke politikeres opslag og reklamer med det argument, at platformen i tvivlstilfælde bør prioritere ytringsfrihed og politisk neutralitet.

Det har indtil videre værnet Zuckerberg mod kritik fra det Hvide Hus. Men de seneste dage er han i stedet kommet under massivt pres fra virksomhedens vigtigste kunder: Annoncørerne.

Dermed er Zuckerbergs politik om ikkeindblanding nu ikke bare begyndt at koste på bundlinjen, men også at tære på hans personlige formue.

Slået i rigdom

Kampagnen er usædvanlig i sit omfang. Flere end 100 af de største amerikanske annoncører, fra fødevaregiganten Unilever til isproducenten Ben & Jerry’s og tøjproducenten North Face, har slået fast, at de ikke vil annoncere på Facebook, før platformen tager »væsentlige skridt« til at modvirke misinformation og hadefuld tale.

Teleselskabet Verizon påpegede som eksempel, at en af virksomhedens reklamer blev vist sammen med en video om en konspirationsteori med et »antisemitisk budskab«.

Andre kæmpeannoncører som Coca-Cola og Procter & Gamble varslede et midlertidigt stop for reklamer på de fleste sociale medier.

GRAFIK

Facebook høster stadigt flere reklamekroner

Kampagnen fik yderligere luft under vingerne, da Donald Trump søndag delte en video, hvor Trump-tilhængere råbte det racistiske slagord »White Power«. Præsidenten slettede siden tweetet.

Annonceboykotten har indtil videre tynget Facebooks aktiekurs med syv procent, og Zuckerberg dumpede dermed ud af listen over verdens tre rigeste. Han er nu blevet overhalet af topchefen for Louis Vuitton, Bernard Arnault.

Protesterne har også spredt sig blandt Facebooks ansatte, der ellers er kendt for at være langt mindre højtråbende end ansatte hos eksempelvis Google.

»Hvorfor er de kvikkeste mennesker i verden fokuseret på at forvride og forvrænge vores retningslinjer for at undlade at blive uvenner med Trump?« spurgte en Facebook-medarbejder Zuckerberg på et internt møde ifølge avisen The New York Times.

Mark Zuckerberg har siden forsøgt at komme kritikerne i møde. Han har bedyret, at han følte »afsky« over Donald Trumps bemærkninger om at indsætte militæret mod demonstranter. Fredag lovede han, at platformen ikke vil tillade indhold, der er voldsforherligende eller undergravende for afholdelsen af demokratiske valg.

En annonceboykot har skåret syv procent af Facebooks markedsværdi. Dermed er Mark Zuckerberg ikke længere på top tre over verdens rigeste. Fold sammen
Læs mere
Foto: Alain Jocard/AFP/Ritzau Scanpix.

Men der er intet, der tyder på, at Facebook vil gribe ind over for grænseoverskridende opslag fra Donald Trump og andre politikere.

»Hvor Google og andre har taget en mere underspillet tilgang, så har Zuckerberg tilladt Facebook at blive en synlig del af Team Trump,« mener Silicon Valley-veteran og mangeårig Facebook-investor Roger McNamee til avisen Daily Telegraph.

Forberedt på Trump-sejr

Zuckerbergs tilhængere ser det anderledes. De ser den stålsatte ikkeindblanding som en forsikringspolice for den virksomhed, som han både er bestyrelsesformand, hovedaktionær og topdirektør i.

Vurderingen er, at virksomhedens ekstremt lukrative forretningsmodel sagtens kan holde til en kortvarig orkan på annoncemarkedet. Ifølge en ny fremskrivning fra firmaet E-Marketer kontrollerer Facebook og Google tilsammen omkring 60 procent af verdens annoncemarked, og især Facebooks dominans ventes at vokse markant i de kommende fire år.

Facebook har til gengæld ikke brug for de markante ændringer af amerikansk lovgivning om sociale medier, som Trump truede med i sidste måned efter sin bredside mod Twitter.

I det hele taget vil Facebook for alt i verden ikke slås i hartkorn med kollegerne fra de små konkurrenter Twitter og Snapchat.

Facebooks højtprofilerede vicepræsident, den mangeårige republikanske insider Joel Kaplan, er blevet en endnu mere markant konservativ profil i virksomheden siden Trumps sejr i 2016. Og det seneste år er flere vigtige stemmer i Facebook-bestyrelsen blevet udskiftet, så den forhenværende Obama-rådgiver Jeffrey Zients nu er ude i kulden.

Som Eric Schiffer, en mangeårig Silicon Valley-analytiker, siger til Daily Telegraph: »Zuckerberg vil hellere spise glasskår end at lægge sig ud med præsidenten.«