Kan man stole på Boeing 737 Max 8? Flyselskaber verden over stiller ulykkesfly i hangaren

Både Kina og Indonesien har valgt at holde alle Boeing 737 Max 8 på jorden, efter at et dødeligt flystyrt i Etiopien dræbte over 150 passagerer. Amerikanske piloter, kabinepersonale og senatorer vil også have flyene undersøgt.

Tre Boeing 737 Max 8-fly står parkeret i lufthavnen i Shanghai. De får ikke lov til at lette lige foreløbig. Den kinesiske regering har nemlig forbudt flyselskaberne at sende dem i luften, efter at to fly af den type er styrtet ned i Etiopien og Indonesien. Flere andre flyselskaber har fulgt trop. Fold sammen
Læs mere
Foto: STR

Var det piloten, der begik en fejl, eller var det selve flymodellen, den var gal med?

Det er spørgsmålet, efter at 157 passagerer omkom i et tragisk flystyrt i Etiopien. Og for at være på den sikre side har mindst 22 flyselskaber verden over nu valgt at holde flymodellen på jorden, skriver The New York Times.

Det er nemlig ikke første gang, at et Boeing 757 Max 8 styrter, blot få minutter efter at det er lettet fra landjorden. Der var en lignende ulykke i Indonesien i oktober sidste år, kort efter at Lion Airs Boeing 737 Max 8 var lettet. Også der blev alle passagerer om bord, 189 mennesker i alt, dræbt.

Dengang lød det fra både indonesiske og amerikanske luftfartsmyndigheder, at det kunne være en softwarefejl i flymodellen, som havde udløst styrtet. Efter det lignende flystyrt i Etiopien har flere flyselskaber derfor nu valgt at holde deres fly på jorden.

Regeringerne i Indonesien og Kina har beordret landenes flyselskaber til at holde Boeing 737 Max 8-flyene på jorden. Men der er også marokkanske, argentinske og mexicanske flyselskaber, som nu har stillet den populære flymodel i hangaren.

Ifølge The New York Times er det 130 af de i alt 350 nye fly, som er blevet hevet ud af service, siden ulykken i Etiopien fandt sted. USAs luftfartsmyndighed, Federal Aviation Administration, har mandag gjort det klart, at det er for hurtigt at koble de to flystyrt i Etiopien og Indonesien sammen.

Artiklen fortsætter under grafikken

»Denne efterforskning er først lige begyndt, og indtil nu har vi ikke modtaget nogen data, der kan bruges til at drage konklusioner eller tage handling,« lyder det fra myndigheden ifølge The New York Times.

Southwest Airlines og American Airlines er de eneste amerikanske flyselskaber, der bruger Boeing 737 Max 8. Begge flyselskaber har siden flystyrtet meldt ud, at de fortsat vil benytte sig af dem.

Også Norwegian benytter sig fortsat af flytypen. I 2012 købte Norwegian 110 fly af den type, og ved udgangen af 2018 var 18 af dem i drift. Ifølge planen skal det tal stige til 34 inden udgangen af 2019 og 74 inden slutningen af 2021, skriver Ritzau.

De to flystyrt kan mærkes hos flyproducenten Boeing, der er amerikansk. Ifølge The New York Times er Boeing 737 Max 8 det bedstsælgende fly, som selskabet har, men det kan hurtigt ændre sig nu. Ifølge Ritzau faldt flyproducentens aktie med knap 13 procent på det amerikanske aktiemarked mandag.

Samtidig har både kabinepersonale og piloter reageret på de to flystyrt og bedt om grundig evaluering af flymodellen.

»Vores system er så sikkert, at det her ikke sker i dag. Det er derfor, folk spørger, hvad der foregår,« lød det fra kabinepersonalets fagforening FAA ifølge The New York Times.

»Vi er meget bekymrede over, hvorfor to helt nye fly pludselig vendte og styrtede med næsen mod jorden,« lød det ifølge The New York Times fra en pilot og tidligere sikkerhedsekspert fra piloternes fagforening.

Imens har flere flyselskaber oplevet, at rejsende gæster forsøger at ombooke deres flyrejser, så de kan undgå at flyve med Boeing 737 Max 8-fly, og i Washington, D.C. har to senatorer fra Kongressen bedt om at holde alle fly af den type på jorden, indtil efterforskningen i Etiopien er overstået.

Sent mandag annoncerede Boeing, at man ville opdatere softwaren til flytypen inden for få uger.