Jeff Bezos kastede 11 mio. kr. efter et byrådsvalg – men det gik ikke, som han havde håbet

Techgiganten Amazon satsede stort på et lokalvalg for at dæmme op for nye skatter. Det havde den modsatte effekt, for valget kom til at handle om techgiganternes magt.

Et lokalvalg i Seattle påkaldte sig landsdækkende opmærksomhed i USA, da techgiganten Amazon blandede sig i valgkampen mod store donationer. Her ses grundlægger og topchef i Amazon Jeff Bezos. Foto: Eric Baradat/ AFP/Ritzau Scanpix

Normalt er ni pladser i et byråd ikke det, der står øverst på dagsordenen for en global virksomhed med 600.000 ansatte. Men de seneste uger har techgiganten Amazon vist en usædvanlig interesse for lokalvalget i den amerikanske by Seattle.

Så stor, at virksomheden har postet mere end 11 mio. kr. i en kampagne for en stribe »Amazon-venlige« kandidater ved kommunalvalget i byen. Desværre for techgiganten virkede de gavmilde donationerne ikke efter hensigten.