Islamisk Stat på de sociale medier: De er dygtige og innovative

YouTube og andre sociale medier er det perfekte redskab til at vise følgere og modstandere, hvor stærke terrororganisationerne er, mener terrorforsker.

RB PLUS IS-propagandamaskine skal knuses- - ARKIVFOTO 2014 af ISIL-soldater- - Se RB 16/4 2016 12.00. Udenrigsminister Kristian Jensen vil bruge trecifret millionbeløb på civil indsats vendt mod Islamisk Stat. Vi skal knuse illusionen om deres succes, siger han. (Foto: STRINGER/IRAQ/Scanpix 2016) Fold sammen
Læs mere
Foto: -

Når terrororganisationer og deres sympatisører bruger sociale medier som eksempelvis YouTube til at sprede et budskab, gør de det med to ting for øje: De ønsker at mobilisere tropperne og styrke moralen i egne rækker, og de vil sende et signal til Vesten og til deres fjender om, at de er ved godt mod.

Det forklarer Magnus Ranstorp, der er terrorforsker ved Försvars-högskolan i Stockholm.

»Det er hele spektrummet omkring at mobilisere tropperne. Disse videoer kommer ud gennem militante individers profiler på eksempelvis Facebook og YouTube, og dér kan følgerne se, hvad der sker i de kredse – se, at de er stærke, at de vinder og sådan,« uddyber forskeren.

Videoerne skal også sende et signal til både følgerne og til Vesten og deres fjender i Mellemøsten om, at man ikke er svækkede. Derfor er produktionerne ofte gennemarbejdede og af høj kvalitet, uanset om det er sange eller videoklip. Terrorforskeren kalder dem »dygtige«.

»De er dygtige til at skabe en kronologi og et narrativ i deres fortællinger, så det bliver nogle store fortællinger, de laver rent filmisk og teknisk,« siger Magnus Ranstorp.

Innovative terrororganisationer

Han har ikke overvejet, at der gennem annoncer på YouTube potentielt kan kanaliseres penge til organisationerne, men han understreger, at organisationerne er dygtige til at finde måder at blive finansieret på:

»Terrororganisationer er ret innovative, når det kommer til at tjene penge på nettet. For eksempel gennem crowdfunding kan du jo efterhånden sponsorere alt fra kugler til tøj, men det er kun noget, jeg har set i Mellemøsten,« forklarer forskeren.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Han mener, at ejerne af de sociale medier har et medansvar for det indhold, organisationerne deler hos dem, men han understreger, at de i hans optik gør et godt stykke arbejde med overvågningen:

»YouTube og Facebook gør, hvad de kan for at monitorere og tjekke, hvad der bliver lagt op fra disse organisationer og sympatisører. De forsøger at fjerne indhold, som de ikke ønsker, skal optræde dér, og en stor del af det bliver faktisk fanget automatisk,« siger Magnus Ranstorp.