Ved første øjekast er der intet, som tyder på, at den lille by i Bayern med 20.000 indbyggere er et oplagt sted at gøre holdt på vej til den årlige sikkerhedspolitiske konference i München.
På sikkerhedskonferencen er det de helt store temaer, som er på tapetet – lige fra Brexit til en mulig transatlantisk handelskrigs konsekvenser for NATO. Blandt aktørerne er kansler Angela Merkel og USAs vicepræsident Mike Pence.
I Dingolfing meddeler receptionisten på det lille hotel »Alte Post«, at der ikke er nogen sportsbar i byen, der viser andet end Bayern München. Så aftenens Champions League-opgør mellem Tottenham og Dortmund kan man godt glemme alt om. De kulinariske oplevelser er også meget lokale. »Her serverer vi udelukkende bayerske pølser eller en lokal pizza«, lyder det på restauranten på Marienplatz.
Ikke desto mindre er Dingolfing en glimrende illustration af hele to storpolitiske dramaer, der lige nu dominerer verdenspolitikken.

BMWs hjerte
Guiden på det gigantiske BMW-værk, Albert, har svært ved at skjule sin stolthed. Han har arbejdet 30 år for Bayerische Motoren Werke, BMW.
»Vi er en by i byen. Hos BMW er vi 18.500. I byen Dingolfing bor der 19.900. Hver eneste dag ruller der 1.600 BMWer af samlebåndene. Kun hos BMW-Spartanburg i South Carolina producerer de endnu flere,« siger han og peger på et billede af den legendariske »Goggomobil«. Den blev udvklet af Hans Glas, der først producerede landbrugsmaskiner og siden blev opkøbt af BMW.

400 fodboldbaner
Det gigantiske areal med 11 satellitter svarer til 400 fodboldbaner. »Vi producerer biler til hele verden, og hver dag kommer der 1.300 lastbiler. Lige bag os ligger toget, hvor vores biler køres direkte ned til Europas store havne og skibes ud i verden,« fortsætter guiden. Hver morgen ankommer for øvrigt også stribevis af BMW-busser. De fleste medarbejdere bor nemlig slet ikke i Dingolfing, men køres i busser fra Østrig, Tjekkiet og størstedelen af Bayern.

Trumps hadeby
Man skal ikke have været mange minutter på fabrikken, før det bliver klart, hvorfor Dingolfing næppe står højt på præsident Trumps liste over europæiske favoritdestinationer. Mange af de biler, der ruller forbi på samlebåndene, skal nemlig til USA. »Ups, der er igen en til USA,« siger Albert og peger endnu engang på et lille mærkat, hvor der står USA.
Den omfattende tyske bileksport er en af årsagerne til, at Tyskland har et så stort handelsoverskud over for USA. Allerede lang tid før Trump nærmede sig Det Hvide Hus, truede han i 1990 i et interview med magasinet Playboy BMW, Mercedes osv. med told.
Sidste år vedtog USA straftold på stål og aluminium. På søndag lander der en rapport på præsidentens bord, der kan få ham til at gribe ind over for Europas bilindustri. Rapporten er udarbejdet af handelsminister Wilbur Ross og skal vurdere, om bilimporten er en trussel mod USAs sikkerhed:
»National sikkerhed må bredt defineret også indeholde økonomi, betydning for beskæftigelsen og en stor mængde andre faktorer. Økonomisk sikkerhed er militær sikkerhed. Og uden økonomisk sikkerhed kan du ikke have militær sikkerhed,« udtalte Wilbur Ross sidste år.

Tysk økonomi er gået i stå
Truslen om straftold kommer på et tidspunkt, hvor den vigtige bilindustri i forvejen er ved at trække tysk økonomi ned i tempo. Torsdag udkom de nyeste væksttal, der viser, at tysk økonomi er tæt på recession. På fabrikken i Dingolfing holder de vejret; og det samme gør de på BMWs hovedkvarter i München:
»Vi har i lang tid argumenteret imod, at tysk bilindustri er en sikkerhedstrussel mod USA. Vi bidrager i stort omfang til USAs økonomi. BMW eksporterer altså flere biler fra USA, end vi importerer til USA. Vi sælger sågar biler til det amerikanske udenrigsminsterium, hvor mange ambassadører beskyttes af BMWs sikkerhedsbiler,« siger Thomas Becker, der er chef for BMWs politiske afdeling til Berlingske.
En ny undersøgelse fra IFO-instituttet i München viser, at en straftold vil få store konsekvenser for tysk bilindustri:
»Tolden vil forringe den tyske bileksport med 7,7 pct. Det udgør en værdi på 18,4 mia. euro,« siger Gabriel Felbermayr fra IFO til avisen Die Welt. På lang sigt peger IFO på, at eksporten til USA kan blive halveret.

Handelskrig i sigte?
I sommer lykkedes det for EU-Kommissionens formand, Jean-Claude Juncker, at få præsident Trump til at udskyde en mulig straftold. Konkret blev de enige om, at ingen af parterne må vedtage nye tiltag over for hinanden, så længe der pågår bestræbelser på at indgå en indbyrdes handelsaftale.
Flere analytikere peger på, at Trump vil bruge bilrapporten til at påvirke EU til at fjerne toldbarrier inden for landbrugsområdet. Problemet er imidlertid, at forhandlingerne internt i EU om en kommende frihandelsaftale med USA sidder fast. Blandt andet Frankrigs præsident, Emmanuel Macron, er bekymret for, at en aftale kan føre til utilfredshed i landbruget.
Trump har 90 dage til at træffe beslutning om en eventuel straftold, når han søndag modtager rapporten. EU har allerede signaleret modforanstaltninger, hvilket vil få yderligere konsekvenser for verdensøkonomien.
Merkel til Trump: Du forskrækker os
Lørdag tog kansler Merkel på sikkerhedskonferencen i München direkte til genmæle over for påstanden om, at tyske biler kan true den amerikanske sikkerhed. Ifølge kansleren producerer Tyskland flere biler i South Carolina end i Bayern:
»Når disse biler, der fremstilles i South Carolina pludselig er en trussel mod USAs sikkerhed, så forskrækker det os«, sagde kansleren, der også understregede,at Tyskland er stolt af »vores biler, og det har vi også grund til«.
Brexit og Rolls-Royce
»Kan I se den specialkonstruerede lastbil? Den fragter Rolls-Royce-karrosserier til Storbritannien. Her i Dingolfing producerer vi nemlig karrosserierne. De skibes så til Storbritannien, hvor de klarer resten. Og alt foregår selvfølgelig just in time,« siger BMW-guiden Albert, mens der kører en bildør forbi, som en arbejder monterer uden at vente mere end nogle få sekunder.
Netop det forhold, at bilproduktionen i dag er så specialiseret, at delelementer skibes frem og tilbage over grænserne, er hovedforklaringen på, at medarbejdere i Dingolfing også har blikket stift rettet mod Brexit. BMW producerer i Oxford, Goodwood og Swindon.
Onsdag offentliggjorde tyske forskere en rapport, der viser, at bilindustrien er det område, der vil blive hårdest ramt af et såkaldt »hårdt Brexit«. I dag sælges hver femte bil produceret i Tyskland til Storbritannien. I forbindelse med et hårdt Brexit skal biler fremover fortoldes i henhold til Verdenshandelsorganisationens standarder, dvs. pålægges ca. ti pct. told.
Hver dag kører der 100 lastbiler fra BMW begge veje under tunnelen. Prøv at forestille dig, hvor store ventetider vi får, hvis de alle skal vente i bare fem minutter.Thomas Becker, chef for BMWs politiske afdeling, München
Store forsinkelser ved grænsen
I Dingolfing og i hovedkvarteret i München frygter man også for store forsinkelser ved tunnelen mellem Frankrig og Tyskland. Toldkontrol er forlængst en saga blot, og ingen aner, hvor lang tid det tager at genindføre den.
»Hver dag kører der 100 lastbiler fra BMW begge veje under tunnelen. Prøv at forestille dig, hvor store ventetider vi får, hvis de alle skal vente i bare fem minutter,« siger Thomas Becker fra BMW til Berlingske.

Becker peger på, at nogle bilkomponenter sågar sendes tre gange frem og tilbage over grænsen, før de monteres. »Der er simpelthent ikke nogen industri, som er mere kompliceret end bilindustrien. Det hele er så integreret, at man længe ikke har kunnet tale om en national industri. Der findes kun en europæisk, for ikke sige global, bilindustri,« fortsætter Becker. 40 pct af de komponenter, der bruges i en »britisk« bil, er produceret uden for Storbritannien.
Lige inden den britiske folkeafstemning i juni 2016 besøgte den daværende britiske premierminister, David Cameron, BMW-Mini i Oxford for at danne sig et indtryk af, hvor sammenfiltret den europæiske bilproduktion er.
»Det bliver meget, meget svært«
På borgmesterkontoret i Dingolfing er diverse rapporter om Brexit blevet nærstuderet. F.eks. viser en ny rapport, at byen sammen med Volkswagens hovedsæde i Wolfsburg står til at miste flest arbejdspladser.
Selv om det bliver »meget, meget svært«, håber byens borgmester, Josef Pelikofer, at byen kan kompensere med en ny satsning på elbiler og førerløse biler. »Vi er meget innovative og godt forberedte på fremtiden,« siger han til radiostationen Bayerischer Rundfunk.
På restauranten på Marienplatz er optimismen dog ikke lige så udpræget blandt nuværende og tidligere BMW-medarbejdere:
»Vi er hårdt ramt med både Trump og Brexit. Vi kan kun håbe, at amerikanerne og briterne kommer på bedre tanker. De kommer jo også selv til at tabe. Hvordan vil briterne f.eks. producere biler uden os? Og når bilsalget falder i USA, går det da også udover dem, der lever af at sælge biler.«