»Designet af klovne«: Medarbejdere håner skandaleramt Boeing-fly i interne dokumenter

Problemerne hober sig op for flygiganten Boeing. Nu har virksomheden offentliggjort interne dokumenter, der forværrer situationen yderligere.

En række Boeing 737 Max-fly holdt i marts parkeret i en lufthavn i Californien. Flyet har flyveforbud efter to fatale flystyrt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mark Ralston/AFP/Ritzau Scanpix

»Ville du lade din familie gå om bord på et MAX-simulatortrænet fly? Jeg ville ikke,« skrev en Boeing-medarbejder 8. februar til en kollega.

»Nej,« svarer kollegaen.

Torsdag har den amerikanske flygigant Boeing offentliggjort adskillige interne dokumenter. Ovenstående udveksling stammer fra interne beskeder sendt mellem to medarbejdere om det skandaleramte fly Boeing 737 Max, der har flyveforbud efter to flystyrt, der har taget livet af i alt 346 mennesker.

Beskederne blev udvekslet otte måneder inden det første af de to flystyrt.

Det er generelt ikke gode tider for den amerikanske flygigant Boeing. Onsdag styrtede et Boeing-fly ned nær den iranske hovedstad, Teheran, med 176 passagerer om bord. Informationerne tyder ifølge amerikanske medier nu på, at der ikke var tale om en teknisk fejl, men at flyet blev ramt af et iransk missil. Alligevel nåede styrtet at føre til nye spekulationer om sikkerheden for Boeing-fly generelt.

Men det er intet mod, hvad der har ramt Boeing det seneste halvandet år. Undersøgelser af 737 Max har påvist fejl i flyets software, produktion af flytypen er blevet stoppet, og selskabets administrerende direktør er blevet fyret.

Torsdag har Boeing så offentliggjort interne dokumenter, der næppe forbedrer situationen for den amerikanske flygigant. Flyet 737 Max er »designet af klovne, der bliver overvåget af aber«, lyder en intern kommentar ifølge dokumenterne, skriver Reuters.

Håner regulering

Den interne kommunikation giver generelt et billede af medarbejdere, der håner flyet, selskabet samt den regulerende myndighed på området i USA, Federal Aviation Administration (FAA).

I en mail fra marts 2017 skriver den ledende tekniske pilot for Boeing 737, at det er vigtigt at stå fast på, at der »ikke vil være noget krav om simulatortræning« for piloter, der skulle skifte mellem at flyve flytypen 737 NG og så 737 Max.

»Det vil Boeing ikke lade ske. Vi vil gå op imod enhver regulator, der forsøger at gøre det til et krav,« lyder det fra den tekniske chef.

I andre beskeder langer medarbejdere ud efter Boeings kultur. De kritiserer blandt andet virksomheden for at gå efter de »billigste udbydere« og for at udarbejde »umulige skemaer«.

FAA siger, at kommunikationen ikke skaber nye sikkerhedsmæssige bekymringer, men at »tonen og indholdet« i dokumenterne er »skuffende«.

Boeing siger selv, at kommunikationen ikke afspejler, hvilken type virksomhed Boeing vil være, og at den er »fuldstændig uacceptabel«.

Boeing arbejder løbende på tekniske forbedringer, der skal sikre flytypen sikkerhedsmæssig godkendelse. Derudover viser interne dokumenter, at selskabet arbejder på en strategi for, hvordan man vil overbevise folk om, at flytypen er sikker. Selskabets nyeste interne undersøgelse viser nemlig, at 40 procent af adspurgte amerikanere ikke vil flyve med flytypen, mens 53 procent gerne vil.

Historien om Boeings to fatale flystyrt går imod den generelle udvikling i verden. Globalt er antallet af dødsfald i forbindelse med flystyrt faldende.