USAs præsident, Donald Trump, er angiveligt dybt skuffet over det stort anlagte vælgermøde, han afholdt natten til søndag. Det skulle være den store kickstart af hans valgkamp. Den store advarsel til Joe Biden fra Trump-lejren lød, at mere end én million mennesker havde bestilt billetter.
Men realiteten var, at der var masser af tomme sæder i BOK Center i Tulsa, Oklahoma, hvor der var plads til 19.000 gæster. Skyldes det, at brugerne af det sociale medie TikTok snød præsidenten?
På TikTok – det hurtigst voksende sociale medie i verden – hævder tusindvis af brugere nu, at de tomme sæder i Tulsa til dels var deres fortjeneste.

Videoer viser, at teenagere og fans af den koreanske musikgenre Kpop de seneste uger har opfordret hinanden til at booke billetter til Trumps rally i Tulsa blot for at blive væk.
Straks efter vælgermødet lød det fra Trump-kampagnen, at det var frygt for uroligheder og coronasmitte, der havde fået mange tilmedte til at blive væk. Men umiddelbart efter begyndte også TikTok-forklaringen at sprede sig.
Blandt andet den stærkt Trump-kritiske demokrat Alexandria Ocasio-Cortez delte historien.
»I fik lammetæv af teenagere på TikTok, der oversvømmede Trump-kampagnen med falske billetreservationer og narrede jer til at tro, at en million mennesker havde et tilpas stærkt ønske om at høre jeres snak om hvidt overherredømme til at fylde en arena under covid,« skriver hun på Twitter.
Det er umuligt at vide, om – eller i hvor høj grad – TikTok-brugerne har haft indflydelse på, at salen var halvtom.
Selv hævder nogle TikTok-brugere, at der i alt var blevet anmodet om flere hundredtusinde billetter af brugere, som aldrig havde til hensigt at dukke op. Chefen for Trumps valgkampagne, Brad Parscale, siger til gengæld, at de aldrig ville have reserveret sæderne til personer, der havde opgivet falske navne eller telefonnumre.
Forsøget på at snyde præsidenten begyndte ifølge avisen The New York Times 11. juni, hvor Trump-kampagnen delte et tweet, der forklarede, hvordan man kunne sende en SMS for at anmode om gratis billetter.
Videoer af brugere, der opfordrede til at bestille billetterne – men blive væk – blev i de følgende dage delt tusindvis af gange.
En video, hvor en 51-årig kvinde opfordrer andre brugere til at forsøge at snyde præsidenten, er blevet set mange millioner gange på TikTok.
Flere af brugerne tog deres videoer ned 24 timer senere, så ikke de store traditionelle medier og Trump-kampagnen skulle opdage planen, fortæller en af brugerne til The New York Times.
Ifølge avisen Financial Times er det i høj grad Kpopfans, der pludselig står bag den politiske aktivisme. Også i sidste uge brugte de TikTok til at engagere sig politisk.
Her havde politiet i Dallas bedt borgerne om at downloade en app, så de kunne dele billeder og videoer af »ulovlige aktiviteter« under Black Lives Matter-demonstrationerne med betjentene.
Appen blev downloadet i massevis af Kpopfans verden over, som i stedet fyldte den med videoer af dans og musik. Kort tid efter blev appen pillet ned af politiet på grund af »tekniske problemer«.
Vrede i Trump-lejren
Vælgermødet i Tulsa skulle have vist hele verden – og ikke mindst Joe Biden – at Trumps valgmaskine nu var tilbage i samme omdrejninger som i 2016. Men vælgermødet udviklede sig til en skuffelse for præsidenten.
Det var planen, at Donald Trump og vicepræsident Mike Pence skulle have holdt en kort tale foran BOK Center for de fremmødte, som ikke kunne få plads til selve vælgermødet inde i salen. Men da der var næsten tomt foran arenaen, blev den plan aflyst i sidste øjeblik.
Ifølge flere medier var Donald Trump rasende både før og efter begivenheden. Angiveligt var han skuffet over, at seks medlemmer af det hold, der skulle planlægge vælgermødet i Tulsa, var blevet syge med covid-19 op til begivenheden, skriver avisen The Guardian.
Efter vælgermødet var han angiveligt vred på kampagnechefen, Brad Parscale, som havde lovet en fyldt arena.
Selv forklarede Brad Parscale det sparsomme fremmøde møde med, at medierne havde overdrevet farerne ved at deltage i vælgermødet.
En talsmand for brandvæsnet i Tulsa vurderer over for nyhedsbureauet Reuters, at der var omkring 6.200 mennesker i arenaen.