Passagerernes tilfredshed med DSB skudt i vejret under coronaepidemien

Tog til tiden og en fast siddeplads. Det er to af de elementer, der gør, at passagerernes tilfredshed med DSB er steget markant under coronaepidemien. Nu overvejer DSB, hvad der skal ske med de gratis pladsbilletter fremover.

Under coronaepidemien har passagererne været gladere for at rejse med toget end tidligere. Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Passagererne har været tvunget til at bære mundbind. Først hele tiden. Siden når de stod af og på.

Steg man om bord på toget uden pladsbillet, vankede der en afgift på 750 kroner.

Og alligevel har passagererne været gladere for at komme ud og se med DSB under coronaepidemien, end de var, før alle lærte at sige samfundssind og kontakttal.

Det viser den seneste opgørelse over kundernes tilfredshed, som DSB har offentliggjort. Heraf fremgår det, at passagererne på fjern- og regionaltog på en skala fra 0-10 på tværs af forskellige kategorier vurderede deres tilfredshed med DSB til 8,24 i andet halvår af 2020. Det var lige en anelse højere end i første halvår af 2020, hvor scoren var 8.04.

Og begge resultater er højere end i de foregående år.

Passagererne er blevet spurgt til forskellige elementer af deres togrejse, og når man sammenligner med tidligere, er de under coronaepidemien særligt tilfredse med togenes rettidighed, muligheden for at sidde ned under hele rejsen og togpersonalets imødekommenhed. Men også når det kommer til informationsniveau og rengøring har kunderne været mere tilfredse under corona.

Punktligheden har været højere

Hos DSB er informationschef Tony Bispeskov glad for, at kunderne kvitterer for håndteringen af en svær og uvant periode, hvor der har været skiftende anbefalinger og restriktioner.

»Det er rigtig fint. Mange kunder har haft en oplevelse af, at der var rigtig god plads, vi har haft mere synlig rengøring, og vi har i det hele taget arbejdet for at gøre det trygt for kunderne at tage toget i den her periode,« siger Tony Bispeskov og understreger, at punktligheden også har været rekordhøj i 2020.

Nu er det også en periode, hvor der har været færre passagerer i den kollektive trafik. Er I bedre, når der er færre mennesker med toget?

»I en tid hvor mange ikke bryder sig om at sidde tæt på andre mennesker, og myndighederne har anbefalet, at man holdt en vis afstand, så har det selvfølgelig haft en betryggende virkning, at man kunne holde afstand i togene,« siger han.

Hvad skal der ske med de gratis pladser?

Når I kan se, at kunderne kvitterer for at kunne sidde ned på hele rejsen, hvad giver det så af stof til eftertanke i forhold til den fremtidige togdrift?

»De forskellige restriktioner, der har været i forbindelse med coronaepidemien, er stort set faldet allesammen. Det betyder også, at vi nu overvejer kravet om pladsbillet på intercity- og lyntog,« siger informationschefen og tilføjer:

»Så kan man spørge, om det ikke i virkeligheden var det, der gjorde, at kunderne var tilfredse? Jo, det er en del af forklaringen, men nu er vi et andet sted i pandemien, hvor kunderne igen har en anden opfattelse af det at tage med toget, og hvor andre elementer af rejsen igen vil blive vigtigere, eksempelvis at togene kører punktligt og stabilt.«

Har I planer om igen at tage penge for en pladsbilletter?

»Det har vi ikke taget stilling til endnu. Men det er også noget, vi overvejer i øjeblikket.«