Minut for minut: Fire danske F-16 og 11 russiske kampfly var i luften over Østersøen, da dansk luftrum blev krænket i juni

Da to russiske kampfly for få uger siden krænkede dansk luftrum, var de ikke alene. 11 russiske kampfly krydsede samme formiddag Østersøen med retning mod vest. Berlingske har på baggrund af en række dokumenter genskabt forløbet minut for minut.

Det danske afvisningsberedskab holder til på flyvestationen Fighter Wing Skrydstrup. Mads Claus Rasmussen

En fredag formiddag midt i juni krænkede to russiske fly dansk luftrum nordøst for Bornholm. Nøjagtig en halv time senere gjorde de det igen.

De to russiske kampfly var dog ikke alene i luften den fredag. De indgik, som Berlingske skrev i går, i en større gruppe af russiske militærfly på mission over Østersøen.

Allerede to timer før de russiske kampfly krydsede grænsen til dansk luftrum, opfangede Flyvevåbnets radar på Bornholm »tilstedeværelsen af formodede russiske militærfly i den østlige del af Østersøen, der har retning mod vest« – som det hedder i et hidtil klassificeret notat.

Berlingske har fået aktindsigt i en række dokumenter i sagen og kan på den baggrund fortælle, hvad der skete minut for minut på dagen.

Klokken 9:13: På vingerne

Afvisningsberedskabet aktiveres første gang. To F-16 beordres i luften »med henblik på at identificere formodede russiske militærfly i området øst for Bornholm.«

Klokken 9:50

De to F-16 rapporterer, at der er tale om er et russisk fly af typen Sukhoj Su-24MR, i Nato kendt under rapporteringsnavnet Fencer-E. Det er en supersonisk jagerbomber, en hybrid mellem de hurtige kampfly og de tungtbevæbnede bombefly.

De to F-16 identificerer efterfølgende fire russiske fly af den udbredte kampflytype Su-27, i Nato kendt som Flanker-B.

De danske F-16 »tager billeder af de russiske fly, hvor dette er muligt,« viser et dokument.

Klokken 10:59

De to F-16 beordres til at forlade de russiske fly øst for Bornholm og returnere til flyvestationen Fighter Wing Skrydstrup på grund af lav brændstofbeholdning.

Klokken 11:05

To andre danske F-16, som indtil nu har været i skærpet beredskab, overtager opgaven.

De danske F-16 identificerer hen over den næste time yderligere tre formationer af russiske militærfly. Denne gang to Su-24 samt to formationer på hver to Su-30-kampfly med Nato-navnet Flanker-H. Det er en moderniseret version af Su-27, som er specialudviklet til luftkamp.

Klokken 11:08: Første krænkelse

To af de russiske Su-30 flyver ind i dansk luftrum nordøst for Bornholm og Christiansø.

Den danske militære luftkontrol, Air Control Wing ved Flyvestation Karup, som har kaldenavnet Skylight, kontakter de russiske fly over den militære radiosfrekvens kendt som Guard. Det er den nødfrekvens, som alle militære fly inden for rækkevidde kan høre.

»Dette er dansk militærs Skylight via Guard. Fly øst for Bornholm ved 4.000 fod med retning vest, I krænker dansk luftrum, drej mod øst øjeblikkeligt,« melder luftkontrollen.

Berlingske har blandt de andre dokumenter fået aktindsigt i en udskrift af radiokommunikationen.

Klokken 11:09

De to russiske Su-30 er nu 3,8 sømil inde i dansk luftrum.

»Dette er dansk militærs Skylight via Guard. Fly i dansk luftrum med positionen 552332N 01524 [udskrift mangler, red.], du krænker dansk luftrum, drej mod øst øjeblikkeligt.«

Klokken 11:09

39 sekunder senere er de russiske fly drejet mod nord og er nu kun 0,2 sømil inde i dansk luftrum.

»Dette er dansk militærs Skylight via Guard. Fly i dansk luftrum med positionen 552648N 0152734E, du krænker dansk luftrum, drej mod øst øjeblikkeligt.«

De to russiske fly forlader dansk luftrum, inden de bliver indhentet af de danske F-16. De danske fly efterfølger de russiske i internationalt luftrum med to sømils afstand i omkring ti minutter.

Klokken 11:40: Anden krænkelse

De to russiske Su-30 flyver igen i retning af dansk luftrum nordøst for Bornholm og befinder sig nu tre sømil fra territorialgrænsen.

De to danske F-16 følger de russiske fly med omkring 500 meters afstand.

»Dette er dansk militærs Skylight via Guard. Fly nordøst for Bornholm fulgt af dansk afvisningsberedskab, du er ved at krænke dansk luftrum, drej mod øst øjeblikkeligt.«

Klokken 11:40

41 sekunder senere har de russiske fly passeret territorialgrænsen og befinder sig tre sømil inde i dansk luftrum.

»Dette er dansk militærs Skylight via Guard. Fly i færd med at krænke dansk luftrum med positionen 5524N 01525E, du krænker dansk luftrum, drej mod øst øjeblikkeligt.«

Klokken 11:41

De russiske fly befinder sig 4,7 sømil inde i dansk luftrum.

»Dette er dansk militærs Skylight via Guard. To fly fulgt af dansk afvisningsberedskab nordøst for Bornholm med positionen 5521N 01524E, du krænker dansk luftrum. Drej mod øst øjeblikkeligt.«

De to danske F-16 bliver beordret til at tvinge de russiske fly ud af dansk luftrum.

De udfører ordren ved at vippe tydeligt med vingerne fra side til side.

»Denne manøvre blev efterfulgt af tydeligere manøvrering fra Afvisningsberedskabet – konkret udført som skarpe drej på siden af de russiske Flankers for derved at markere, at de skulle lade sig eskortere uden for den danske territorialgrænse,« lyder det i en afrapportering fra brigadegeneral Karsten Jensen, chef for det Nationale Luftoperationscenter ved Flyvevåbnet, som indgår i dokumenterne.

De russiske fly drejer derefter mod øst. Et minut senere er de igen uden for dansk luftrum.

De danske F-16 efterfølger de russiske fly i omkring ti minutter.

Klokken 11:54

De to danske F-16 beordres til at forlade de russiske fly øst for Bornholm og vende hjem til Skrydstrup.

De danske F-16 har under hele begivenhedsforløbet opholdt sig enten i dansk eller internationalt luftrum. De ni russiske militærfly, som ikke krænkede dansk luftrum, har under forløbet opholdt sig i enten internationalt eller russisk luftrum.

Næste dag beslutter Flyvevåbnet at placere to F-16 midlertidigt på Bornholm.