Københavns Kommune rådede i foråret 2022 en underviser til at skrue ned for brugen af Muhammedtegninger i et undervisningsforløb, som hun forsøgte at sælge til kommunens folkeskoler, skriver Altinget.

»Det er vores vurdering, at det meget direkte fokus på Muhammed-tegningerne afskrækker lærere fra at booke forløbet, og at der altså ikke er efterspørgsel på forløbet i sin nuværende form,« lyder det i en mail fra kommunens Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning til underviseren, som Altinget har fået aktindsigt i.

Få overblikket hver morgen

Tilmeld dig nyhedsbrevet »Dagens overblik« og få de vigtigste historier direkte i din indbakke.

Jeg giver hermed tilladelse til, at Berlingske opdaterer mig på de vigtigste nyheder fra ind- og udland om politik samfund og kultur mandag-fredag kl.08.00. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Oplysningerne kan indeholde annoncer fra tredjepart og i visse tilfælde blive delt med disse. I vores privatlivspolitik kan du læse mere om tredjeparter og hvordan du tilbagetrækker dit samtykke.

Af aktindsigten fremgår det også, at Københavns Kommune allerede i foråret 2021 havde købt et identisk undervisningsmateriale om Muhammedtegningerne for i alt 60.000 kroner af den selvstændige underviser Uzma Ahmed.

Undervisningsforløbet bar titlen ’Ytringsfrihed og Muhammedtegninger, hvad mener jeg?’ og skulle give eleverne »redskaber til at bygge bro og danne mening i et svært tabuiseret emnefelt« som det er beskrevet i den ansøgning, kommunen senere godkendte.

Selv fortæller Uzma Ahmed til Altinget, at hun er »forundret« og »trist« over kommunens afvisning.

»For et år siden virkede det til, at Københavns Kommune var interesseret i at åbne for en svær, men vigtig dialog om den rolle, som Muhammedtegningerne har spillet i det danske samfund i de sidste 20 år,« siger hun.

I et mailsvar skriver forvaltningen til Altinget, at anbefalingen bunder i, at ingen københavnske skoler havde valgt at booke hendes forløb gennem Åben Skole-ordningen:
»Så da vi var i dialog med hende i forbindelse med, at hun ønskede at udbyde sit forløb igen i 2022, foreslog vi hende, at hun ændrede i 'programomtalen' så den handlede mindre om Muhammedtegninger og mere om generelle spørgsmål om ytringsfrihed.«

Hvis det er sandt, at et undervisningsforløb, der har fokus på Muhammedtegninger, afskrækker lærerne, »så er det jo et oplagt argument for at gøre tegningerne obligatoriske i folkeskolen,« siger Jens Kristian Lütken, beskæftigelses- og integrationsborgmester og leder af Venstres gruppe på Københavns Rådhus.