Tiden er nu for alvor ved indhente ældre dieselbiler.
Borgerrepræsentationen i København tager i dag stilling til, om dieseldrevne personbiler indregistreret før 1. januar 2011 skal forbydes at køre ind i miljøzonen i København.
I 2020 blev dieseldrevne varebiler forment adgang, og nu er turen kommet til personbilerne.
Forbuddet vil betyde, at cirka 3.600 billister i Københavns Kommune ikke kan køre ind i miljøzonen, medmindre deres bil får påmonteret et partikelfilter, som ifølge kommunen vil reducere bilens partikelforurening med cirka 40 procent.
Miljøzonen har eksisteret siden 2008, men først i marts i år fik kommunerne lov af Christiansborg til at indføre partikelfilterkravet, hvilket krævede en ændring af Miljøbeskyttelsesloven.
Træder ført i kraft næste år
I slutningen af maj gav Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune ensstemmigt grønt lys til forbuddet.
Men spørgsmålet skal formelt igennem Borgerrepræsentationen først. Og det sker altså i dag.
Sandsynligheden er »stort set lig nul« for, at forslaget her skulle blive nedstemt, lød det fra Mette Reissmann (S), medlem af Miljø- og Teknikudvalget i maj.
Har man et ældre dieselpersonbil, kan man få lov at køre inde i miljøzonen lidt endnu. Forbuddet står først til at træde i kraft 1. oktober 2023.
Miljøpunkt Nørrebro – en fond, som arbejder for bedre miljø – har kritiseret, at der skal gå så lang tid og foreslået en fremrykning af datoen. Men det afviser kommunen. Afvisningen begrundes med, at der ifølge reglerne i Miljøbeskyttelsesloven skal være en varslingsperiode på ni måneder fra Borgerrepræsentationens beslutning.
I dag dækker miljøzonen næsten hele Københavns Kommune, men på Amager går zonen ikke helt ud til kommunegrænsen til Tårnby. Byrådspolitikerne skal i dag også tage stilling til, om et forslag om, at miljøzonen skal udvides, så den kommer til at dække hele Københavns Kommune, skal sendes i høring.
Danmark har fem miljøzoner, som findes i København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg. Her kan bilisterne se frem til de samme regler.