I dag stemmer Borgerrepræsentationen om at forbyde ældre dieselbiler

Cirka 3.600 københavnske bilister kan snart ikke længere køre deres dieselbil ind i København. Det forventes, at beslutningen stemmes igennem Borgerrepræsentationen i dag.

Borgerrepræsentationen forventes i dag at forbyde dieselpersonbiler adgang til miljøzonen i København. Linda Kastrup

Tiden er nu for alvor ved indhente ældre dieselbiler.

Borgerrepræsentationen i København tager i dag stilling til, om dieseldrevne personbiler indregistreret før 1. januar 2011 skal forbydes at køre ind i miljøzonen i København.

I 2020 blev dieseldrevne varebiler forment adgang, og nu er turen kommet til personbilerne.

Forbuddet vil betyde, at cirka 3.600 billister i Københavns Kommune ikke kan køre ind i miljøzonen, medmindre deres bil får påmonteret et partikelfilter, som ifølge kommunen vil reducere bilens partikelforurening med cirka 40 procent.

Miljøzonen har eksisteret siden 2008, men først i marts i år fik kommunerne lov af Christiansborg til at indføre partikelfilterkravet, hvilket krævede en ændring af Miljøbeskyttelsesloven.

Træder ført i kraft næste år

I slutningen af maj gav Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune ensstemmigt grønt lys til forbuddet.

Men spørgsmålet skal formelt igennem Borgerrepræsentationen først. Og det sker altså i dag.

Sandsynligheden er »stort set lig nul« for, at forslaget her skulle blive nedstemt, lød det fra Mette Reissmann (S), medlem af Miljø- og Teknikudvalget i maj.

Har man et ældre dieselpersonbil, kan man få lov at køre inde i miljøzonen lidt endnu. Forbuddet står først til at træde i kraft 1. oktober 2023.

Miljøpunkt Nørrebro – en fond, som arbejder for bedre miljø – har kritiseret, at der skal gå så lang tid og foreslået en fremrykning af datoen. Men det afviser kommunen. Afvisningen begrundes med, at der ifølge reglerne i Miljøbeskyttelsesloven skal være en varslingsperiode på ni måneder fra Borgerrepræsentationens beslutning.

I dag dækker miljøzonen næsten hele Københavns Kommune, men på Amager går zonen ikke helt ud til kommunegrænsen til Tårnby. Byrådspolitikerne skal i dag også tage stilling til, om et forslag om, at miljøzonen skal udvides, så den kommer til at dække hele Københavns Kommune, skal sendes i høring.

Danmark har fem miljøzoner, som findes i København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg. Her kan bilisterne se frem til de samme regler.