Hvad vidste departementschefen? Forsvarsministeriet mørklægger oplysninger i svindelsag

Forsvarsministeriet afviser at oplyse, om departementschef Thomas Ahrenkiel har kendt til, at ministeriet i flere år er blevet advaret om risikoen for svindel. Interne rapporter har siden 2014 advaret om nøjagtig samme problem, som nu har udløst alvorlig kritik fra Rigsrevisionen. Eksperter kritiserer ministeriets lukkethed.

Departementschef Thomas Ahrenkiel er under stor offentlig bevågenhed sluppet fra svindelsagen med jobbet i behold. Arkivfoto: Kasper Palsnov

»Vi har ikke yderligere at tilføje.«

Offentligheden får ikke svar på, hvor længe Forsvarsministeriets departementschef har kendt til alvorlige problemer og risiko for svindel i Forsvarets indkøb. Det siger Forsvarsministeriets presseafdeling, efter at det er kommet frem, at interne rapporter i årevis har advaret om risikoen for svindel i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse.

»Det er forunderligt, at vi ikke må få at vide, hvad departementschefen har vidst,« siger Peter Munk Christiansen, professor og institutleder ved Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet.

Efter at svindelsagen for to uger siden brød ud i lys lue, har Forsvarsministeriet og forsvarsminister Trine Bramsen (S) udelukkende valgt at forholde sig til, om departementschef Thomas Ahrenkiel var klar over, at der var en kritisk rapport fra Rigsrevisionen på vej.

Sagen er problematisk for ministeriet og departementschefen, fordi Trine Bramsen i den aktuelle sag er blevet holdt i mørket af sit eget ministerium. Forsvarsministeriet har vidst siden april i år, at Rigsrevisionens rapport var undervejs. Departementschef Thomas Ahrenkiel har personligt vidst det siden maj.

Forsvarsminister Trine Bramsen (S) var i sidste uge kaldt i samråd på Christiansborg om indkøbs- og regnskabsforholdene i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse. Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Ikke et ord om sagens substans

Mens sagen har fået konsekvenser for to direktører i Forsvarsministeriet, har Thomas Ahrenkiel klaret frisag ved at forklare, at han først sent var klar over, at Rigsrevisionens rapport ville blive kritisk. Med andre ord, at der var kritisk presseomtale i vente.

Et helt andet spørgsmål, som Forsvarsministeriet ikke har berørt, er, hvor længe ministeriet og departementschefen har haft kendskab til sagens substans: Nemlig den risiko for svindel, som Rigsrevisionen påtaler, og som nu har resulteret i, at syv personer er under efterforskning af politiet i to separate sager.

Berlingske har dokumenteret, at Forsvarsministeriets Interne Revision har advaret om akkurat den samme risiko for svindel i to rapporter, hvoraf den første landede i ministeriet allerede i 2014, altså fem år før Rigsrevisionen for nylig afdækkede den betændte sag. Den seneste rapport landede i 2018 og dokumenterede, at Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse »har haft kendskab til dette forhold i en årrække, men at man har valgt ikke at adressere forholdet yderligere«.

Thomas Ahrenkiel har været departementschef siden 2016. Det fremgår af Forsvarsministeriets hjemmeside, at Forsvarsministeriets Interne Revision, som står bag de to rapporter »over for departementschefen (har, red.) ansvaret for den samlede interne revisionsindsats på Forsvarsministeriets område«, og at koncernrevisionschefen »refererer direkte til departementschefen«.

»Man har åbenbart vurderet, at det ser endnu værre ud, hvis man svarer«

Berlingske har derfor i over en uge forsøgt at få svar fra Forsvarsministeriet på, om Thomas Ahrenkiel har været bekendt med de problemer med indkøb i Ejendomsstyrelsen, som de to rapporter advarer om. Men efter adskillige henvendelser fra Berlingske gennem ti dage har Forsvarsministeriets presseafdeling nu afvist at besvare spørgsmålet.

»Det ser ikke godt ud, når ministeriet afviser at svare på den slags. Men man har åbenbart vurderet, at det ser endnu værre ud, hvis man svarer. Det er skidt, hvis departementschefen har kendt til problemet, uden at ministeren har fået besked,« siger professor Peter Munk Christiansen, som er mangeårig forsker i det danske embedsapparat.

Man vil gå meget langt for at skjule sine fejl. Det er en politisering af den information, vi får.

»Når der er stor offentlig interesse for sagen og fokus på departementschefens person, så bør offentligheden klart få at vide, om han har været bekendt med den her alvorlige sag, som dine og mine skattepenge har været med til at finansiere,« siger han.

Hvordan harmonerer det med billedet af et sagligt, neutralt ministerium, der agerer ud fra hensynet til offentligheden frem for egennyttige hensyn?

»Det harmonerer meget dårligt. Man vil gå meget langt for at skjule sine fejl. Det er en politisering af den information, vi får,« siger Peter Munk Christiansen.

Forsvarsministeriet har heller ikke ønsket at begrunde, hvorfor man ikke vil svare på spørgsmålet om, hvorvidt departementschefen har kendt til problemerne.

Også Henning Sørensen, militærsociolog og ph.d., undrer sig over forløbet.

»Ministeriet gør en indsats for fortielse og ansvarsforflygtigelse. Det giver et indblik i et underliggende problem med kulturen i ministeriet: Man ønsker ikke at få sine problemer belyst, og det spiller en afgørende rolle, hvordan tingene fremstår udadtil,« siger han.

Berlingske ville gerne have talt med Forsvarsministeriets pressechef, Jesper Larsen, om ministeriets pressehåndtering. Han har ikke reageret på Berlingskes henvendelser.