Gymnasielærer kan ikke længere gennemskue, om hans elever snyder med ai eller ej: Nu har han taget en ny metode i brug 

Sidste år benyttede hver sjette gymnasieelev sig af ChatGPT til deres skriftlige afleveringer, og undervisere har sværere ved at gennemskue, om der er tale om snyd eller ej. Efter 25 år som gymnasielærer ser Sune Berthelsen ikke længere andre muligheder end at tage det i brug selv.

Sune Berthelsen kan ikke hindre sine elever i at bruge kunstig intelligensprogrammer som ChatGPT, når de laver opgaver hjemmefra. Hvad han dog kan gøre, er at lære dem, hvordan man håndterer det nye værktøj på en kritisk og konstruktiv måde. Han mener, at vi bør omfavne den nye teknologi – også i klasseværelset. Mathias Svold

Sune Berthelsen har rettet hundredvis af eksamensopgaver gennem sin tid som lektor på Nærum Gymnasium. Men da han sidste år sad som censor og skulle vurdere en række SRP-opgaver, var der noget, der var anderledes.

Han kunne ikke helt sætte fingeren på, hvad det helt præcist var, der var galt. Opgaverne var skrevet med et levende sprog og på højt niveau. Men indholdet var samtidig tyndt. Der blev formuleret en masse, uden at der rent faktisk blev sagt noget.