Som det første forsvar i verden modtog Flyvevåbnet i 2021 to elfly på Flyvestation Karup.
Det var en nyhed, der gik verden rundt.
Siden har der været stille om de to enmotors fly, der kan rumme to personer. Efter halvandets års erfaring med de to elfly gør Forsvaret nu status.
Rækkevidden er for kort og manøvrefriheden for lille, og derfor bliver de to elfly returneret, når leasingperioden udløber til september, oplyser Casper Børge Nielsen, Oberstløjtnant og chef for Forretningsområde Fly i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse til Ingeniøren.
»Vi har indtil videre ingen andre konkrete planer med elfly. Vi skal have nye batteriteknologier på banen, før vi forventer at se en rækkevidde, der er markant større. Vi har ingen illusion om, at vi flyver elkampfly i den nærmeste fremtid, ligesom jeg personligt ikke tror, jeg kommer til at flyve til Mallorca i elfly i min levetid,« siger Casper Børge Nielsen.
Den største barriere, for at Forsvaret kan gå videre med elfly som Velis Electro, er energitætheden i flyets batterier. Der er endnu lang vej til effektiviteten i jetbrændstof.
»De bedste batterier har en ydeevne på 500-600 watt-timer per kilogram. Til sammenligning er det tal omkring 12.000 for jetbrændstof, altså en faktor 20. Det er kernen i problemet,« forklarer Casper Børge Nielsen.
En af de helt store forskelle på elfly og elbiler er betydningen af vægt.
Han peger på, at selv med de bedst tilgængelige batterier, kan elfly som Velis Electro i dag kun bruges til flyvninger med en reel rækkevidde på omkring 37 nautiske mil (68,5 kilometer, red.).
Den sidste rest på batteriet skal gemmes som buffer til uforudsete hændelser.