Forsker gør op med snakken om normeringen: »Vi har simpelthen ikke de pædagoger, som vores børn fortjener«

Førende børneforskere mener, at pædagoguddannelsen er så dårlig, at det går ud over børnene, og at det er selve rekrutteringen til uddannelsen, den er gal med. Dekan afviser og peger på en helt anden årsag til, at det står så galt til i institutionerne.

Forskere mener, at de mange sager om mistrivsel i daginstitutioner skyldes for dårlige pædagoger: »De forventninger, vi har til læreruddannelse, er der slet ikke til pædagoguddannelsen. Det viser, at samfundet stiller krav til, hvem der skal undervise vores børn, men der er ingen krav til dem, der har ansvaret for vores børns opvækst,« siger professor. Dekan for pædagoguddannelse mener, at en anden faktor end dårlige normeringer er med til at underminere institutionerne og de pædagogstuderende. Peter Klint

Forskerne er tæt på fortvivlede.

Vi har længe vidst, hvad der er den bedste barndom under de vilkår, vi har. Vi ved, hvad der skal til for at skabe mennesker, der føler, at de hører til. Vi ved, hvad kram, anerkendelse, respekt og følelsen af at blive set betyder i et barns liv.