Der er kommet flere sager med folk, der har haft for tunge såler på skoene, har trådt speederen i bund og har kørt for stærkt. Alt for stærkt.
Det viser Rigspolitiets tal over vanvidsbilister, som er blevet fanget af politiets automatiske trafikkontrol fra 2015 til 2019.
Vanvidskørsel er i øjeblikket et punkt på dagsordenen hos regeringen, som i et udspil vil gøre det muligt at straffe med fængsel i op til 20 dage for fartbøller, der overskrider fartbegrænsningerne i stor stil.
Står det til regeringen, skal man altså kunne fængsle personer, der bliver taget for at køre over 100 procent over fartbegrænsningerne eller køre over 200 kilometer i timen.
I Rigspolitiets tal bliver vanvidsbilister registreret, når der bliver kørt med en hastighed over 100 procent, eller der er kørt 200 kilometer i timen eller derover.
Her fremgår det, at antallet af sådanne sager er steget stødt.
Mens der i 2015 var 90 tilfælde på landsplan, var der i 2019 178 overtrædelser. Det er en stigning på 97,78 procent.
I Østjylland er man gået fra fire registrerede tilfælde i 2015 til 23 forrige år. I Sydsjælland og på Lolland-Falster er man gået fra syv til 36.
I Midt- og Vestsjællands politikreds har man fra 2017 til 2018 oplevet en drastisk stigning fra tre tilfælde til hele 54. Det faldt imidlertid til ti tilfælde i 2019.
I København har stigningen været begrænset, her var der 20 episoder i 2019.
Rigspolitiet oplyser, at tallene også dækker over vanvidsbilister, hvor køretøjet er indregistreret i Norge eller Sverige.
Efter en episode i juli sidste år, hvor en 35-årig politibetjent blev dræbt af en vanvidsbilist, skrev Henrik Schmeisser, der er færdselspolitibetjent ved Københavns Politi, et debatindlæg i Berlingske, hvor han gjorde det klart, at han savnede handling mod såkaldte »muskelbiler« med mange hestekræfter. De biler bliver ifølge Henrik Schmeisser ofte leaset fra andre lande til Danmark.
I går sagde han i Berlingske, at han bød regeringens skærpning af reglerne velkommen, men fortalte, at han ikke mener, at det kan stå alene.