Efter vild landingsulykke: Producent indstiller F-35-leveringer

Det er ikke første gang, den amerikanske producent har måttet bremse leveringerne af de avancerede kampfly. Hvad det kan få af implikationer for det dyreste militære indkøb i dansk forsvarshistorie, er endnu uvist.

Det lignede en kontrolleret landing.

Men da F-35-flyet nåede jorden, hoppede det pludselig tilbage op i luften. Da det atter kom ned, røg halen i vejret, mens spidsen bed i landingsbanen. Flyet begyndte at rotere om sig selv, og det forreste landingsstel knækkede af.

Piloten måtte trække katapultsædet og redde sig selv i sikkerhed.

Kort før årsskiftet har kampflyets amerikanske producent, Lockheed Martin, nu udstedt flyveforbud for en række F-35-modeller. Samtidig er der indført et midlertidigt leveringsstop.

Det skriver Ingeniøren og en række amerikanske medier.

Kampflyet i videoen, der er af typen F-35B, kan lande på samme måde som en helikopter: Lodret. Men helt sådan gik det ikke, da en pilot 15. december forsøgte at lande det på flyvestationen NAS ved Lockheed Martin-fabrikken i Fort Worth, Texas.

Uheldet efterforskes stadig.

Det er ikke ligefrem første gang, Lockheed Martin, som Danmark har lagt en historisk stor ordre hos, har måttet bremse leveringerne.

Fejl i katapultsæder og ulovligt kinesisk komponent

I august 2022 holdt et omfattende sikkerhedsproblem mange F-35-fly på jorden. Dengang skyldtes flyveforbuddet fejl i produktionen af komponenter, der anvendes i forbindelse med udskydelse af katapultsædet.

Måneden efter var producenten atter ramt af problemer.

Synderen var denne gang en kinesisk komponent i flyene, der slet ikke må bruges i de avancerede jagerfly. Ikke på grund af sikkerhedsproblemer, men fordi den pågældende metallegering strider mod det amerikanske forbud mod at købe bestemte metaller fra lande som Kina, Iran, Nordkorea og Rusland.

Nu er den altså gal igen. Defence News har talt med kilder bekendt med den nuværende efterforskning, som fortæller, at et svigt i brændstoftilførslen til motoren sandsynligvis har spillet ind.

Til samme medie siger talsmand for Lockheed Martin Laura Siebert, at leveringsstoppet sker som følge af »rigelig forsigtighed«.

Ifølge hende har Lockheed Martin lige nu ni fly klar, som ikke kan leveres. Leveringsstoppet betyder samtidig, at producenten sidste år leverede syv færre kampfly end aftalt til det amerikanske forsvarsministerium, Pentagon.

Udover flyene til det amerikanske forsvar, er Lockheed Martin under produktionspres af en række europæiske ordrer – senest fra Tyskland og Finland.

Også herhjemme venter Forsvaret på at modtage en stribe F-35-fly.

Konsekvenserne endnu uvisse

I april 2021 modtog Danmark sit første af i alt 27 bestilte F-35-fly. Overleveringen fandt sted ved en ceremoni på selvsamme flyvestation, hvor den opsigtsvækkende ulykke skete i sidste måned.

Siden er flere fly kommet til, og efter den oprindelige plan bør det næste kampfly – det første på dansk jord – blive leveret i starten af 2023, mens resten løbende skal leveres frem til 2026.

Indkøbet af flytypen, der på længere sigt skal erstatte de nuværende F-16-fly, er det dyreste militære indkøb i dansk forsvarshistorie.

Den type fly, Danmark har købt, er af typen F-35A – og altså en anden variant end B-typen, som forulykkede i december.

Det er endnu uklart, om årsagen til styrtet begrænser sig til B-modellen, og hvilke flymodeller der omfattes af leveringsstop og flyveforbud.

Berlingske afventer svar fra Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse på spørgsmålet om, hvilke implikationer leveringsstoppet forventes at have for det danske F-35-indkøb.