DSB's billetpriser kommer til at stige med op til 13 procent fra nytår, blev det meldt ud tidligere på ugen.
Blandt eksperter er der enighed om, at det resulterer i et fald af borgere, der benytter sig af bus, tog eller metro.
Det er de rejsende øst for Storebælt, der kommer til at mærke de største prisstigninger. De kortere ture bliver nemlig dyrere, end rejserne på Jylland og Fyn gør. Det vil derfor især kunne mærkes for dem, der pendler og benytter S-togene, metroen eller busserne, når de skal frem og tilbage i hverdagen.
Prisstigningen vil medføre, at fem til 10 procent af kunderne vil falde fra, vurderer Mogens Fosgerau, der er professor i transportøkonomi på Københavns Universitet.
»Ligesom med næsten alle andre ting gælder det, at jo dyrere det er købe en togbillet, jo færre bliver der solgt,« siger han til DR.
Og hvis de passagerer, der dropper toget, rykker over i bilen og ikke cyklen, vil det ikke gavne klimaet. Men dropper de toget til fordel for cyklen eller gåturen, vil det derimod være godt, lyder det.
De pointe bider Jeppe Rich, der er trafikforsker ved Danmarks Tekniske Universitet, også mærke i. Han bakker op om de stigende priser, skriver TV 2 Kosmopol.
Prisstigningen på de korteste ture kan nemlig være med til at få folk til at vælge et grønnere alternativ som eksempelvis cyklen, mener han.
»Jeg tror, det giver rigtig god mening. Både set fra et forretningsperspektiv og i virkeligheden også fra et samfundsøkonomisk perspektiv,« siger han til TV 2 Kosmopol.
Kræver transportministeren i samråd
Prisstigningerne har dog mødt hård kritik på Christiansborg.
I går meldte flere af Folketingets transportordførere ud, at de kræver, at transportminister Thomas Danielsen (V) skrider ind.
»Vi kalder ministeren i samråd. Der er brug for, at der bliver gjort noget for, at vi ikke får en endnu større ond spiral, hvor priserne stiger, og kunderne forlader biksen, så priserne må stige yderligere, og vi til sidst har en kollektiv transport, der ikke hænger sammen,« sagde SF’s transportordfører, Sofie Lippert, i den forbindelse.
I Dansk Folkeparti og Liberal Alliance er man også bekymret for prisstigningerne.
Transportordfører Nick Zimmermann (DF) har kaldt det »fuldstændigt vanvittigt«, og transportordfører for Liberal Alliance Jens Meilvang har brugt ordet »grotesk« om de kommende priser.
De stigende priser er dog en nødvendighed, hvis den offentlige transport skal bevare sit niveau efter de stigende omkostninger fra inflation- og energikrisen, siger DSB's kundechef, Charlotte Saltoft Kjærulff.
Transportminister Thomas Danielsen (V) påpeger i en skriftlig kommentar netop, at prisstigningerne er et resultat af de store prisstigninger, man generelt har set i samfundet.
»Regeringen har taget ekstraordinære tiltag som eksempelvis et løft til busselskaberne, som har fået et ekstraordinært løft på 140 millioner, hævet lånerammen med 600 millioner, og så har vi afsat 400 millioner i finanslovforslaget for 2024 til kollektiv transport. Derudover har vi nedsat et ekspertudvalg, der skal komme med ideer til fremtidens kollektive transport. Herunder også takststrukturen.«




