De har længe fløjet ruteflyvninger mellem Danmarks to største byer.

Men i de seneste år er en ny trend startet i luftrummet over København: sightseeing.

Det skriver Politiken, og fænomenet er til stor frustration for flere borgere i København, som avisen har talt med.

»Flyene larmer helt ad Pommern til, og når de flyver så massivt over København, som de gjorde hen over hele sommeren, så er det bare virkelig forstyrrende,« siger Benjamin Bak på 75 år, der bor på Store Kongensgade.

Benjamin Bak oplevede, at han i sommer havde svært ved at føre en samtale udenfor, når propelflyet nærmede sig, og både lokaludvalgene i Indre By, på Østerbro og Christianshavn fortæller til Politiken, at larmen også har været på deres dagsorden.

Firmaet bag vandflyverne, Nordic Seaplanes stiller, sig i Politiken uforstående over for kritikken, men er villig til dialog.

Københavns Kommune oplyser, at Nordic Seaplanes ifølge deres målinger overholder de gældende vilkår for støj og antal flyvninger.

Men det er ikke første gang, at propelflyet er til gene for borgere i København.

Klager over stank i stuerne

Borgere med lejlighed på Langelinie Allé har før klaget over lugt af flybrændstof. Det skrev Berlingske tilbage i 2019.

Her oplevede flere beboere, at en kraftig stank fra vandflyverens udstødning kom ind gennem deres vinduer. Men borgerne, som Berlingske talte med, følte ikke, at de blev taget alvorligt af Københavns Kommune. De var blandt andet utilfredse med, at kommunen kun sendte en medarbejder ud for at lugte, om de oplevede samme stank på adressen, som beboerne gjorde.

»Det føltes som en ren provokation. Der findes masser af virksomheder, der kan lave objektive analyser af de her ting, men de sender bare en mand ud, der kun vurderer med sin næse,« sagde Jens Lillelund, der var en af beboerne.

Peter Andreas Madsen fra Center for Miljø understregede dog, at de foretog vurderinger, præcis som Miljøstyrelsen – den på området autoriserede sagkundskab i Danmark – foreskrev.

»En miljøtilsynsførende herfra vurderer det med næsen. Miljøgener er noget subjektivt og opfattes forskelligt fra person til person. Men det her er den autoriserede måde at gøre det på. Vi følger Miljøstyrelsens vejledning for behandling af lugt, så der er ikke noget usædvanligt i det,« lød det fra Peter Andreas Madsen.

Lasse Rungholm, administrerende direktør, partner og kaptajn i Nordic Seaplanes, mente, at de havde strakt sig meget langt for at være imødekommende over for beboerne. Han mente desuden, at beboerne man må »finde sig i«, at det er en erhvervshavn, hvor der er trafik.