Danskerne jagter billig strøm – men vær på vagt

Især nyere selskaber forsøger bevidst at få nye kunder i butikken ved hjælp af vildledende salgsmetoder, advarer Forbrugerombudsmanden.

Apps med overblik over skiftende elpriser er blandt de mest downloadede. I løbet af året er man begyndt at se en anden type klager – og ikke kun over de nyere energiselskaber. Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix/Arkivfoto

Strøm er ikke længere noget, der bare kommer ud af stikkontakten. Strøm er penge.

Danskernes tiltagende interesse for elpriserne betyder, at flere end førhen vælger at skifte leverandør.

Der er dog god grund til at være på vagt, hvis du overvejer at skifte energiselskab. Det skriver Finans.

Mange bliver snydt, fortæller forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen til mediet.

Tilsynsmyndigheden har de seneste to år modtaget et stort antal klager over energiselskabers jagt på nye kunder i butikken.

»Vores opfattelse er, at det ikke er energisektoren som sådan, der er et problem. Det er især nogle få nyere elselskaber, som tilsyneladende har eller har haft det som en bevidst strategi at skaffe nye kunder ved vildledende salgsmetoder og ulovlige henvendelser,« siger Christina Toftegaard Nielsen.

Det er primært gennem telefonsælgere, at de nyere selskaber forsøger at hverve kunder. Blandt andet har der været sager, hvor sælger har løjet og fortalt, at konkurrenter er gået konkurs, og at de har overtaget kunden.

I løbet af året er man desuden begyndt at se en anden type klager – og ikke kun over de nyere energiselskaber.

Klagerne drejer sig ikke om telefonsælgernes metoder, men om afregning og udformning af regninger. Det skyldes ifølge Forbrugerombudsmanden, at danskerne er blevet langt mere opmærksomme på deres elregninger.