Snart skal det ikke være muligt at køre en benzin- eller dieselbil ind på store dele af Vesterbro i København.

Indre Vesterbro skal nemlig være en såkaldt nulemissionszone fra 2027, hvis det står til teknik- og miljøborgmester i København Line Barfod (EL), der har lavet en politisk indstilling til Københavns Kommune.

Formålet med forslaget er især at nedbringe mængden af sundhedsskadelige partikler i hovedstadens luft, forklarer Line Barfod til Altinget.

Berlingske har tidligere beskrevet, hvordan luftkvaliteten i København er udfordret, men stadig bedre, end den har været, netop fordi Danmark i 1990 som det første land i det daværende EF indførte lovkrav om katalysatorer, der renser bilers udstødningsluft.

Og hvordan stærkt sundhedsfarlig bly i benzin i 1994 fuldstændig forsvandt fra landets tankstationer, og nogenlunde samtidig begyndte man på landets kulkraftværker at rense røgen, før den lagde sig som en svovlholdig dyne over dele af nationen.

Indstillingen fra EL-borgmesteren skal behandles på rådhuset på mandag, men forslaget møder på forhånd opbakning fra Niels E. Bjerrum, der er Socialdemokratiets politiske ordfører i København.

Ordføreren tager dog alligevel forbehold for, at spørgsmålet endnu ikke er blevet diskuteret i den socialdemokratiske gruppe på rådhuset.

Men det er ikke alle, der ser lige så begejstret på forslaget. 

Bilisternes interesseorganisation, FDM, savner et blik for de trafikale konsekvenser, der vil komme fra en sådan nulemissionszone i et så centralt område af København.

For den negative side af en sådan zone fører ifølge beregninger også til flere tusinde kilometers omvejskørsel hver eneste dag.

Mange kilometers omvejskørsel

En nulemissionszone på Indre Vesterbro vil påvirke både trafikken og danskernes bilvalg, så man på den måde kan sænke udledningen af drivhusgasser og skadelige luftpartikler.

Det konkluderer konsulenthuset COWI, der har udarbejdet en rapport om nulemissionszoner til Københavns Kommune. 

Ved at indføre en sådan zone på Vesterbro vil man ifølge konsulenthusets beregninger kunne reducere antallet af kørte kilometer med fossile biler med 115 millioner kilometer.

Og man vil kunne spare 17.400 ton CO2 i 2027 som resultat af indførelsen af zonen på Vesterbro, mens partikelforureningen kan nedbringes svarende til en samfundsøkonomisk værdi på 12 millioner kroner årligt.

Men der er også en bagside af den flotte mønt.

En nulemissionszone på Vesterbro vil også ifølge beregningerne føre til knap 11.000 kilometers omkørsel hver eneste dag, fordi fossile bilister bliver tvunget til at køre uden om Vesterbro. Og også parkeringsforholdene uden for zonen vil blive presset.

»De mangler fuldstændig at beskrive de privatøkonomiske omkostninger for alle dem, der kommer til at droppe ture, får mere bøvl eller bliver nødt til at skifte bil i utide,« siger Torben Lund Kudsk, der er politisk chef i FDM, til Altinget.

Få overblikket hver morgen

Hver morgen samler vi dagens tophistorier – og giver perspektiv på den vigtigste i nyhedsbrevet »Dagens overblik«.

Jeg giver hermed tilladelse til, at Berlingske opdaterer mig på de vigtigste nyheder fra ind- og udland om politik samfund og kultur mandag-fredag kl.08.00. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Oplysningerne kan indeholde annoncer fra tredjepart og i visse tilfælde blive delt med disse. I vores privatlivspolitik kan du læse mere om tredjeparter og hvordan du tilbagetrækker dit samtykke.