Børneforsker om tidlig start i vuggestuen: »Vi putter børn i institution fra 10 måneders alderen i fem-seks år af deres liv, uden at vi ved, hvad der kommer ud af det«

Ingen lande har i så mange år institutionaliseret børn så tidligt og massivt som de nordiske. Derfor er der næsten ingen forskning. En af de danske forskere, der har undersøgt vuggestuer, ser børn der går rundt for sig selv en hel dag. En norsk professor har målt øget stresshormon i institutionsbørn og en amerikansk forsker fortæller, at han blev dæmoniseret, da han opdagede, at tidlig institutionsstart påvirker børns adfærd.

(ARKIV) Betina Garcia

Flere danske børneforskere mener, at vi sender vores børn alt for tidligt i vuggestue. På trods af, at de tidligste måneder og år kan være det mest afgørende for menneskers udvikling og livsforløb, så er vores viden om, hvad det betyder, at børn under et år begynder i vuggestue tæt på ikkeeksisterende.

»Der er kun få af de lande, vi sammenligner os med, der har børn, der kommer så tidligt i daginstitution, som det er tilfældet i Sverige, Norge og Danmark. Derfor er der meget forskning i, hvordan det påvirker større børn at gå i børnehave, men forskningen i, hvad det betyder for de allermindste at komme i institution, er stærkt begrænset,« fortæller professor på Institut for læring og filosofi på Aalborg Universitet Charlotte Ringsmose.