Thomas Larsen i klima-indrømmelse: »Det er kommet bag på mig, og jeg tror, at det er kommet bag på rigtig mange politikere«

Flyafgifter, færre bøffer og valgplakater af is. Dagens episode af podcasten 90 mandater ser nærmere på klimaet, og hvordan det blev ét af de væsentligste temaer i valgkampen.

Politikerne kæmper om at blive set som det parti, der er parat til at igangsætte mest for at mindske klimaforandringerne og redde kloden, og det er samtaleemnet i Berlingskes politiske podcast 90 mandater. Billedet er fra et pressemøde i Alternativet, som har hængt valgplakater af is op i byrummet. Her hænger de og smelter, og ifølge partiet skal det minde om, at det er på tide at handle.     Fold sammen
Læs mere
Foto: Jacob Stage

Klima og miljø fylder meget i den igangværende valgkamp og i vælgernes bevidsthed, og præcis hvor meget er kommet bag på Berlingskes politiske kommentator Thomas Larsen.

Det fortæller han i onsdagens episode af Berlingskes politiske podcast 90 mandater, der udkommer alle hverdage frem mod valget 5. juni.

Dagens episode handler om klimaets rolle i valgkampen, og hvordan miljødagsordenen er tordnet frem med en fart, som har overrasket selv de mest rutinerede kendere af politik.

»Jeg tror, at man skal starte med at slå fast, at det er en dagsorden, der har været undervejs i en del år. Springer man tilbage til tiden før finanskrisen, var det også en kæmpe international dagsorden, som verdens stats- og regeringschefer tog stilling til,« siger Thomas Larsen til programmets vært, som i dag er Berlingskes udlandsredaktør Ida Ebbensgaard:

»Det, der er tydeligt, er, at den kommer tilbage igen nu med en enorm kraft. Det vi også har kunnet følge i de senere år er, at verdens videnskabsmænd og forskere med stadig stigende stemmeføring advarer os mod konsekvenserne, hvis vi ikke virkelig får bremset op,« siger han.

Har det alligevel overrasket dig, at det er kommet til at fylde så meget?

»Ja, det er kommet bag på mig, og jeg tror, at det er kommet bag på rigtig mange politikere,« siger Thomas Larsen.

Programmet runder også flyafgifter, og hvilken effekt sådanne vil have på flytrafikkens CO2-udledning.

Det sker på baggrund af en ny rapport, som ikke er blevet offentliggjort, men som det franske dagblad Le Monde har fået fat i. Ifølge rapportens konklusion vil en flybrændstofsafgift på 33 cent pr. liter brændsel nemlig sænke luftfartsbranchens CO2-udledninger med 10 pct. ­

I den forbindelse er Henrik Gudmundsson, seniorkonsulent i den grønne tænketank Concito, og Jakob Stoustrup, professor og prodekan på Aalborg Universitet, med på telefonen.

Lyt til episoden herunder og find meget mere fra 90 mandater ved at følge linket her