Et københavnsk flertal er på linje med Frank Jensen: Lad os få ø, metro og tunnel

De blå partier i Københavns Kommune deler overborgmester Frank Jensen og regeringens vision om en ny ø, metrolinje og havnetunnel. Dermed er der københavnsk flertal.

De blå partier på Københavns Rådhus bakker op om regeringen og overborgmester Frank Jensens principaftale om en ny ø, metrostrækning og havnetunnel i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Det bliver ikke partierne på Københavns Rådhus, der sætter en stopper for visionen om en ny ø, metrostrækning og havnetunnel i København.

Et spinkelt flertal bestående af Socialdemokratiet, Venstre, Konservative, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti bakker nemlig op om det fremlagte byudviklingsprojekt, erfarer Berlingske på baggrund af opkald og partiernes egne meldinger på sociale medier.

Fredag præsenterede regeringen og overborgmester Frank Jensen (S) en fælles principaftale med en plan for et nyt, stort byudviklingsprojekt i København.

Konkret foreslår parterne at etablere en ny ø med plads til 35.000 beboere i Øresund ved at fylde opfyld i havnen, lave en ny metrolinje og havnetunnel (østlig ringvej) samt klimasikre København.

Øen, som indtil videre bliver kaldt Lynetteholmen, skal ligge i forlængelse af Refshaleøen.

Gruppeformand for Dansk Folkeparti i Københavns Borgerrepræsentation Carl Christian Ebbesen (DF) kalder principaftalen »genial«:

»Vi er lykkelige for, at der nu endelig er fundet en vej, så vi kan få ledt trafikken uden om Rådhuspladsen og Indre By. I dag kører der alt for mange biler uden ærinde, men kører herinde alligevel, og det her er jo måden at få ledt trafikken uden om byen,« siger han:

»Derfor er det her en principaftale, vi i Dansk Folkeparti København bakker op om,« lyder det.

Også beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V) er begejstret:

»Ja tak til boliger, Havnetunnel, metro og klimasikring. Og thumbs up til en regering, der arbejder for Hovedstaden,« skriver hun på Twitter.

Gruppeformand Jakob Næsager (K) er også tilfreds med det præsenterede, som ifølge ham løser fire af Københavns problemer i et hug:

»Vi synes, at principaftalen er rigtig visionær og løser mange af de problemer, der er med at få fremtidssikret København. Dels imod oversvømmelser fra nordøst, en havnetunnel, der kan løse de trafikale problemer, nyt boligområde og en udbygget metro,« siger Jakob Næsager.

I Folketinget er Dansk Folkeparti mere lunkne i partiets modtagelse af principaftalen:

»Det er et projekt, om er svært at forholde sig til politisk, fordi der er så mange ubesvarede spørgsmål. Det her er mest noget der eksisterer på tankeplanet. Man siger: Var det her ikke en mulighed? Det er sådan noget som man kunne sige ude i et forsamlingshus i en henkastet bemærkning. Men umiddelbart lyder det som en meget god tanke. København har nogle muligheder og udfordringer. Jeg vil ikke skyde det ned.«

Rene Christensen er dog bekymret for økonomien i projekterne.

»Det har jeg svært ved at overskue på et grundlag som ikke eksisterer. Kan grundene sælges, hvad skal man betale for at køre gennem tunnelen, og holder budgettet. Man kan stille lige så mange kritiske spørgsmål, som man kan komme med gode intentioner. Det vil i hvert fald være dybt mærkeligt, hvis staten skal skyde penge i det.«

 

Er du bekymret for for meget fokus på København?

»Det er vi altid bekymret for. Men det er ikke sådan, at vi siger, at der ikke må ske noget i København. Når vi gerne vil have fokus på andre dele af Danmark, så er det ikke mod nogen. Vi skal deles om de rigdomme, vi har, og en del af dem bliver skabt i hovedstadsområdet. Det er en vækstmotor i Danmark, det skal man da anerkende.«