Der bliver rigtig god plads i hovedstadens letbane

Selv i myldretiden vil der være ledige pladser på hovedstadens kommende letbane. Det viser prognoser, som selskabet Hovedstadens Letbane arbejder ud fra, skriver DR P4 København.

DR Detektor kunne tidligere på året afsløre, at letbaneplanerne blev vedtaget på forkerte præmisser, da borgmester i Gladsaxe Trine Græse (S) proklamerede at alle rapporter viste, at det samfundsmæssigt var en god investering. Men det var der ingen rapporter, der viste. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-illustration

Som det vil være mange bekendt, er det i Københavns metro og busser ikke ualmindeligt, at man i myldretiden må stå så tæt, at man kan lugte medrejsendes deodorant eller mangel på samme.

Dette bliver tilsyneladende ikke et problem, når det gælder hovedstadens kommende letbane, for den vil selv på spidsbelastningstidspunkter højst være halvt fuld. Det viser passagerprognoser, som Hovedstadens Letbane tager udgangspunkt i.

Letbanen skal køre fra DTU i Lyngby til Ishøj Station og vil ifølge DR P4 København køre med flest passagerer mellem Herlev Hovedgade og Herlev Station. Selv på den mest befærdede strækning vil letbanetoget ifølge prognoserne højst transportere 100 til 170 passagerer, selv om hvert togsæt på letbanen kan rumme 230 til 260 passager.

Professor i transportøkonomi Mogens Fosgerau har tidligere omtalt Hovedstadens Letbane som »en exceptionelt dårlig investering.«

Passagertallene understreger denne påstand, forklarer han over for DR P4 København.

»Det flugter med billedet af, at det er en investering, der ikke giver god mening i forhold til, hvad den koster. De samfundsøkonomiske regnestykker viser, at det er et virkeligt dårligt projekt,« siger Mogens Fosgerau.

Hovedstadens letbane kommer til at køre denne rute med endestationerne Ishøj St. og Lundtofte. Fold sammen
Læs mere

Projektet blev lanceret med åbne øjne

Passagertallene er ikke nye, idet de stammer fra rapporten »Udredning om Letbanen« fra 2013. Tallene er også dem, politikerne tog udgangspunkt i, da de i sin tid søsatte projektet til i alt 6,2 milliarder kroner.

Tallene vækker imidlertid ikke bekymring hos Henrik Rasmussen (K), der er borgmester i Vallensbæk Kommune og medlem af Hovedstadens Letbanes bestyrelse.

»Nu er politik jo andet end tal og analyse. Politik er også sund fornuft,« siger Henrik Rasmussen til DR.

Borgmesteren er overbevist om, at passagererne vil gå om bord på letbanen, når den står færdig i 2025.

»Nu er det jo sådan med infrastruktur, at folk nok er mere imod til at begynde med. Jeg kan huske, at mange var imod både Storebæltsbroen og Øresundsbroen, men da først broerne kom, så ændrede dette sig,« siger Henrik Rasmussen.

Han forventer derfor ikke, at letbanetogene kun vil blive halvt fyldte, ligesom han understreger, at prognoser, der kigger så langt ud i fremtiden, er forbundet med stor usikkerhed.

»Prognoserne er meget rare at have som udgangspunkt. Storebæltsbroen blev også betalt tilbage meget hurtigere, end man troede. Sådan er det jo – mængden af trafik stiger,« siger han til DR.

Dette er der dog allerede taget højde for i prognosen. Rapporten vurderer, at passagertallet, 12 år efter letbanen er færdig, kun vil være steget med ti personer per togsæt, og dermed er der lange udsigter til fyldte togsæt.

Henrik Rasmussen holder dog fast i sin holdning til letbanen:

»Prognoserne er vejledende, men det er ikke ensbetydende med, at de er den evige sandhed,« siger han til DR P4 København.