Umut Sakarya vil ikke fyre ansatte trods coronakrise – dropper egen løn i et halvt år

»Det er hårde tider for alle. Jeg føler, at man skal træffe beslutninger, der er gode for alle – og ikke kun en selv. Jeg er jo ingenting uden mine ansatte,« siger den kendte kok.

Umut Sakarya. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Det er ikke uden omkostninger, at Umut Sakarya har været nødsaget til at lukke sine tre spisesteder som følge af corona-udbruddet.

Den mest tungtvejende af dem alle tager han og medejer Frank Svärd dog på egne skuldre. De har besluttet ikke at udbetale løn til sig selv i et halvt år.

Det fortæller den muntre kok til Realityportalen, og over for B.T. uddyber han beslutningen.

En beslutning, der er truffet efter flere søvnløse nætter med tanker om, hvad han skulle stille op med sine restauranter.

»Vi har regnet ud, at hvis vi ikke får løn, kan vi overleve. Det er den politik, vi følger: Vi vil ikke fyre vores fuldtidsansatte. Vi vil fortsætte med de mennesker, vi har haft tre-fire år,« siger han og uddyber, at de nu knokler med at levere takeaway fra de lukkede restauranter, Guldkroen, Guldgrillen og Guldkebab.

Som følge af corona-krisen har man på restauranterne udvidet tidsrummet, hvori man kan få leveret mad, ligesom man også har gjort menuen lidt mindre.

»Jeg føler, at det er nu, vi skal tage ansvar som erhvervsdrivende. Hvis man altså kan.«

Og det kan Umut Sakarya.

Han fortæller, at han med de penge, han får i feriepenge og tilbage i skat, nok skal klare sig. Han lever nemlig ganske billigt.

Han bor i en andelslejlighed til 3.000 kroner om måneden og har ikke de vilde udgifter derudover. Slet ikke, når han nu ikke længere kan tage i byen og feste, griner han.

»Jeg kan sagtens overleve. Det kan mine ansatte ikke. De har koner og børn derhjemme.«

Selv sidder den tidligere 'Masterchef'-vinder og 'Vild med dans'-deltager i hjemmekarantæne på 11. døgn. Noget, der er lige ved at drive ham til vanvid.

Han finder dog glæde i at kokkerere personalefrokost til de ansatte, der laver mad til levering. Ansatte, som han er stolt af.

»Mine ansatte gør en ekstra indsats i disse dage. Der er nærmest en form for krigsstemning, hvor vi bare skal lave den bedste mad,« fortæller han.

Mens han beretter om forholdet til de ansatte, gør han det flere gange tydeligt, at de ikke bare er udgiftstal i regnskabet.

Det er vigtigt for ham, at han kan se sig selv i spejlet, når vi engang når ud på den anden side af krisen. Netop derfor har han og hans kompagnon truffet beslutningen om at holde på de ansatte.

På Guldkroen bliver der normalt serveret klassiske danske retter i hyggelige rammer. Nu er der ingen servering på restauranten, men til gengæld kan man få maden bragt ud. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen.

»Det betyder, at jeg kan vise mit ansigt. Jeg kan være stolt af mit team og forretning. Vi er ikke blot forretning. Vi er en familie,« siger han og tilføjer, at restauranterne har en sund økonomi, hvilket naturligvis også giver plads til den store beslutning.

Selvom regnskabet lige nu går i rødt på trods af takeaway-modellens succes, regner Umut Sakarya da også med, at restauranterne kommer gennem krisen

»Jeg tror, vi kommer over krisen lettere end andre, fordi vi har holdt sammen og fundet en god løsning.

»Det er hårde tider for alle. Jeg føler, at man skal træffe beslutninger, der er gode for alle – og ikke kun en selv. Jeg er jo ingenting uden mine ansatte. Der er ingen restauranter med succes, der kører, fordi der er en mand ansat. De kører på grund af holdet.«