Populær vinbar på Østerbro får nej til udeservering

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget har nedstemt vinbaren Pasteurs ønske om færre cykler foran beværtningen. »Vi er rigtig kede af det og overvejer da, om det skal drives videre,« lyder det fra medejer.

Pasteur ligger på hjørnet, hvor Trianglen møder Blegdamsvej, og der har der været lang tradition for udendørsservering, også inden Pasteur kom til. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen

Vinbaren Pasteur på Trianglen kan ikke få indfriet sit ønske om at få flyttet 17 cykelparkeringspladser foran beværtningen for at få plads til den udendørsservering, man tidligere har haft. Det skriver Minby.dk.

Under Teknik- og Miljøudvalgets møde i sidste uge stemte et flertal af politikerne imod at undersøge, om cykelparkeringspladserne kan flyttes et andet sted hen. Forslaget blev stillet af medlem af udvalget Mette Annelie Rasmussen (R).

Medejer af Pasteur Vinbar Anders Gisselbæk havde håbet, at et politisk flertal havde større forståelse for situationen. Udeserveringen er meget populær blandt vinbarens gæster, særligt i de varme måneder.

»Vi er rigtig kede af det og overvejer da, om det skal drives videre. Vi er ikke imod cykler, men synes, at der bør kunne findes en bedre placering,« siger han til Minby.dk og tilføjer:

»Folk gider jo ikke sidde indenfor på en varm sommerdag.«

For tidligt at vurdere

Pasteur ligger på hjørnet, hvor Trianglen møder Blegdamsvej, og der har der været lang tradition for udendørsservering, også inden Pasteur kom til.

Vinbaren fik i begyndelsen af året indskrænket en del af sit udeareal på grund af det store metrobyggeri på Trianglen, og der lød det, at når metroen var indviet, kunne Københavns Kommune selv bestemme, hvordan metropladserne skulle se ud.

Men et flertal i udvalget mener, at det er for tidligt at træffe sådan en beslutning, fordi der skal ske en grundig høring af alle metrostationer i løbet af 2020, før man kan vurdere, om cykelpladserne kan flyttes.

Holdningen bakkes op af teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL).

»Der kan gå op til et år, inden metroen har opnået fuldt passagerantal, og derfor er det i mine øjne for tidligt at slå fast, om der er cykelparkering i overskud på de enkelte metroforpladser,« skriver hun i en mail til Østerbro Avis. Her skriver hun også, at hun bakker op om en dialog med lokaludvalgene i 2020 og først derefter vil lægge sig fast på ændringer.

De konservative og Liberal Alliance støttede det radikale forslag, mens Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti stemte imod.

Alternativet undlod som det eneste parti at stemme, mens Venstre ikke er repræsenteret i Teknik- og Miljøudvalget.