Dining Week vokser og vokser: »Det er svært at måle effekten direkte, men billetterne ryger hurtigt hver gang«

Nordens største restaurantfestival kan i år fejre tiårsjubilæum. Siden 2011, hvor der blev solgt 27.000 billetter, er festivalen vokset og vokset, og i dag deltager over 200 restauranter landet over. Arrangørerne forventer at sælge over 110.000 billetter, men nogle restauranter vælger at stå udenfor.

Krogs Fiskerestaurant er en af de restauranter, man kan købe billet til i uge 7. »Vi var med første gang, lige efter at vi overtog restauranten i 2015, hvor vi havde lyst til at vise alle, at Københavns ældste fiskerestaurant var tilbage i flotte klassiske rammer,« siger restauratøren. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe

I 2011 løb restaurantfestivalen Dining Week af stablen for første gang. 56 københavnske restauranter deltog og gav restaurantgæster mulighed for at spise en trerettersmenu til 200 kroner. Siden er festivalen vokset, og i år kan Dining Week, der de første tre år kun foregik i København, fejre tiårsjubilæum med et udbud på 237 restauranter fordelt over 55 byer i hele landet.

»Det er gået opad siden begyndelsen. Det var eksplosivt i de første år, hvor konceptet var helt nyt i Danmark. Efter vi nåede de 90.000 billetter, er det fortsat steget, men i et roligere tempo. De første par år oplevede vi at være helt udsolgt, men i takt med, at der er kommet flere restauranter til, er der som regel stadig billetter at få helt frem til uge 7,« siger Bjørn Beyer, stifter og direktør for Foodmovers, der står bag Dining Week.

Ideen opstod på et tidspunkt, hvor mange restauratører var hårdt ramt af, at forbrugerne holdt på deres penge som følge af finanskrisen. Foodmovers analyserede restauranter i københavnsområdet og fandt ud af, at skolernes vinterferie i uge 7 var den uge, hvor restauranterne omsatte for mindst.

Thomas Gaarde, restauratør på Krogs Fiskerestaurant

»Nogle tænker måske: »Nu er det Dining Week, så serverer vi blot en billigere menu, end vi plejer,« men på Krogs serverer vi samme høje kvalitet under Dining Week, for det er jo det, gæsterne forventer.«


Derfor besluttede de sig for at samle københavnske restauratører om en fælles indsats for at få flere af københavnerne ud at spise. Det blev til et koncept, hvor alle restauranter, der deltager, serverer en trerettersmenu til samme pris, uanset restaurant og tidspunkt. Med årene er prisen steget til 215 kroner plus billetgebyr, men det har ikke gjort festivalen mindre populær.

»I dag er uge 7 vendt til at være en af de mest travle uger på året for mange restauratører. De mange spisende er gode til at dele deres oplevelser, hvorfor den virale eksponering er skyhøj for restauranten. Dernæst arbejder vi med en fælles indsats, der skal bevare interessen for at spise ude,« siger Bjørn Beyer.

Gæster skal ikke »affodres«

Nimb Brasserie har været med i Dining Week siden 2011. I uge 6 afholder Tivoli desuden en separat Tivoli Dining Week.

Køkkenchefen på Nimb Brasserie, Nimb Bar’n’Grill og Vinoteket, Rasmus Kirkegaard, mener, at det er er en oplagt måde at skabe interesse blandt nye kunder.

»Det er en god måde at give folk, der ellers ikke kommer her, et indblik i, hvad vi kan. Det kan forhåbentlig inspirere, så de får lyst til at komme igen. Det er det primære for os med Dining Week og Tivoli Dining Week – at få fat på et publikum, der ikke kommer her i forvejen, og give dem en god oplevelse, som de husker, så de får lyst til at vende tilbage,« siger Rasmus Kirkegaard.

»Det er svært at måle effekten direkte, men billetterne ryger hurtigt hver gang, så det tyder på, at folk er glade for at prøve vores restauranter,« tilføjer han.

Hos Krogs Fiskerestaurant er det femte år i træk, københavnerne kan sætte tænderne i en Dining Week-menu.

»Vi var med første gang, lige efter at vi overtog restauranten i 2015, hvor vi havde lyst til at vise alle, at Københavns ældste fiskerestaurant var tilbage i flotte klassiske rammer,« siger restauratør Thomas Gaarde, der beskriver restaurantens deltagelse som en stor succes.

»Nogle tænker måske: »Nu er det Dining Week, så serverer vi blot en billigere menu, end vi plejer,« men på Krogs serverer vi samme høje kvalitet under Dining Week, for det er jo det, gæsterne forventer, selv om menuprisen er lavere. Det er netop enormt vigtigt, at gæsterne ikke har fornemmelsen af, at de bare skal ind og affodres og så ud igen,« siger Thomas Gaarde.

Restauranten satser på at servere for cirka 1.600 gæster i uge 7.

»Vi kunne godt holde almindeligt åbent til højere kuvertpriser, men det er også sjovt at have en masse gæster, som lægger en masse billeder op på Facebook og Instagram og siger »fed oplevelse«, så man skaber en dynamik omkring restauranten. Det er jo et koncept, som vi har rigtig gode erfaringer med, så derfor gentager vi selvfølgelig succesen,« siger han.

Jesper Marcussen, partner i Maison, Gorilla og Pluto

»Jeg synes, det er et meget fint tiltag, og det har det altid været. Det skaber en masse fokus og er et stort event. Jeg mener blot, at byen også skal tilbyde en almindelig restaurantoplevelse i den uge.«


Eksploderet

I år forventer Dining Week at sælge over 110.000 billetter. I anledningen af jubilæet kan man også købe billet til ti serveringer for 500 kroner plus billetgebyr på restauranter som Almanak og Aamanns 1921.

Ifølge Nadeem Wasi, der er medlemschef i hotel-, restaurant- og turisterhvervets brancheforening, Horesta, er det kulinariske liv i København eksploderet sideløbende med Dining Week. Fra 2008 til 2018 er restauranters omsætning i København og omegn steget med 80 procent, fra knap 9 mia. kroner til lidt over 16. mia. kroner.

»Der har aldrig været så stort et udbud af restauranter i København, og samtidig oplever vi en stigende interesse blandt københavnerne for at gå ud og få nye madoplevelser. I takt med, at folk har mindre og mindre tid, vil de gerne bruge den tid, de så har, på gode oplevelser som restaurantoplevelser,« siger Nadeem Wasi.

Dining Week er ifølge Nadeem Wasi fordelagtig for både restaurantgæster og de restauranter, der deltager. Som gæst får man mulighed for at prøve noget andet, end man måske normalt spiser, når man går ud, og som restauratør håber man, at der kommer nye gæster ind ad døren, og »at det er noget, der bider sig fast hos gæsten«.

Men vender gæsterne virkelig tilbage, når der er så mange restauranter at vælge imellem på madscenen?

»Der er ikke nogen tal, der fortæller noget om det, men spørger vi vores medlemmer rundt i København, tror jeg, der er mange, der oplever, at de ikke får den forventede meromsætning efterfølgende, fordi der på grund af det store udbud kan gå lang tid, før man kommer igen. Men vinterferien er typisk en periode på året, hvor man har mere luft, så det er en god mulighed for at få brandet sin restaurant i den uge alligevel,« siger Nadeem Wasi.

Foretrækker »business as usual«

Det er langtfra alle københavnske restauranter, der deltager i Dining Week. For eksempel har Jesper Marcussen, som er partner i restauranterne Maison, Gorilla og Pluto, valgt at stå uden for.

»Jeg synes, det er et meget fint tiltag, og det har det altid været. Det skaber en masse fokus og er et stort event. Jeg mener blot, at byen også skal tilbyde en almindelig restaurantoplevelse i den uge. Både til københavnerne og til de mange turister, der er i byen. Og her mener jeg, at vores restauranter passer bedre til »business as usual«,« siger Jesper Marcussen, som aldrig har deltaget i de ti år, Dining Week har eksisteret.

»Vi har faktisk rigtig travlt i den uge, mere end vi ellers har i februar. Så det er blevet en tradition, at man hos os kan hoppe ned og få en »almindelig« restaurantoplevelse, fordi vi mener, at vores produkt er bedst i sin sædvanlige form,« siger han.