Verden over holdes fly på jorden efter ulykke

Boeings 737 MAX 8 får flyveforbud i hele Europa, efter at flytypen var involveret i en ulykke søndag, som kostede 157 mennesker livet.

Etiopiske myndigheder arbejder fortsat på at opklare årsagen til, at fly ET302 fra Ethiopian Airlines styrtede ned søndag morgen kort efter afgang nær byen Bishoftu sydøst for Addis Ababa. Alle ombord, 157 mennesker, omkom. Fold sammen
Læs mere
Foto: TIKSA NEGERI

Rundt omkring i verden står adskillige Boeing 737 MAX 8 på landingsbanen. Det er endnu uvist, hvornår de igen må komme på vingerne.

Flere nationale luftfartsmyndigheder samt en lang række luftselskaber verden over har nemlig valgt, at flyene skal holdes på jorden. Og tirsdag aften meldte den europæiske luftfartsmyndighed så ud, at al flyvning med flytypen er suspenderet i Europa. Forbuddet trådte i kraft tirsdag aften klokken 20 og gælder også Danmark.

Det sker som reaktion på, at endnu et fly af typen 737 MX 8 styrtede ned i søndags. Det kun få måneder gamle fly fra Ethiopian Airlines var i luften i ganske få minutter, inden det styrtede ned syd for Etiopiens hovedstad, Addis Ababa. Alle 157 ombord omkom.

Det er således anden gang på fem måneder, at et fly af den type er involveret i en ulykke. 29. oktober sidste år forulykkede et fly af samme slags fra det indonesiske luftfartsselskab Lion Air. Her mistede 189 mennesker livet, da flyet styrtede ned over Indonesiens hovedstad Jakarta. Den gang indtraf ulykken også kort efter, at flyet var lettet.

Norwegian tilbageholder fly

I Europa er Norwegian blandt de selskaber, der har flytypen i sin flåde. Mandag udtalte det norske flyselskab, at man ville beholde sine fly i luften, men allerede tirsdag eftermiddag valgte selskabet alligevel at indføre et midlertidigt forbud. Det er endnu uvist, hvornår selskabets 18 fly af typen vil være på vingerne igen.

»I forbindelse med den midlertidige suspendering af Boeing 737 MAX 8 hos flere luftfartsmyndigheder, har vi valgt ikke at bruge den type fly, indtil vi er blevet rådet til andet af de relevante luftfartsmyndigheder. Vi vil gerne undskylde den ulejlighed, det måtte medføre over for vores kunder, men sikkerhed vil altid være vores toppriotitet,« udtaler Tomas Hesthammer, der er flyvechef i Norwegian, i en pressemeddelelse.

Også myndigheder uden for Europa har beordret deres nationale luftfartsselskaber til midlertidigt at holde Boeing 737 MAX 8 på jorden. Det gælder blandt andet myndighederne i Kina, Indonesien, Singapore, Australien og Oman.

De amerikanske myndigheder har ikke valgt at holde deres fly på jorden, men den amerikanske transportminister Elaine Chao understregede mandag, at man følger udviklingen nøje.

»Jeg vil gerne have, at folk ved, at vi tager hændelserne – ulykkerne – meget seriøst,« siger Elaine Chao.

Boeing: Softwaren skal opdateres

De første fly blev holdt på jorden allerede mandag, og der gik ikke mange timer førend de amerikanske luftfartsmyndigheder FAA (Federal Aviation Administration), krævede, at der skulle gøres noget for at sikre flyene bedre. FAA varslede en deadline i april.

Få timer efter det offentliggjorde Boeing så, at flyproducenten vil opgradere softwaren i samtlige fly af typen 737 MAX 8.

»Softwareopdateringen vil blive implementeret på tværs af 737 MAX 8 modellerne i løbet af de kommende uger,« oplyser flyproducenten.

Boeing oplyser yderligere, at den nye softwareopdatering er designet til at gøre »et allerede sikkert fly endnu mere sikkkert«.

Opdateringen drejser sig om det såkaldte »Maneuvering Characteristics Augmentation System« (MCAS), pilotens display, driftsmanualer og bedre besætningstræning. Der vil også være en forbedring af flyets »Angle of Attack sensorer«, der dækker over vinklen mellem flyet og den relative vind.

Boeing oplyser i øvrigt, at man har fuld tillid til flytypen 737 MAX 8.